Eve Alho ja Leena Lumme: Vauvakulta

Vauvakulta

Muistatko, miten Karhunpoika sairastaa? Entäpä miten rakennettiinkaan Peipon pesä? Muistatko Suutarinemännän kehtolaulun kaikki säkeistöt? Muskariopettaja Eve Alho on koonnut yksien kansien väliin satakunta lastenlaulua ja lorua aivan perinteisimmistä ja tutuimmista ikivihreistä kokonaan uusiin lauluihin. Lauluja höystää Leena Lumpeen kuvitus. Tuloksena on Vauvakulta, laulukirja lapsiperheille.

Vauvakulta on jaoteltu useisiin temaattisiin osioihin tuutulauluista hassutteluihin, eläintarinoista moottorien pörinään. Lauluja on mukana eri arkiaskareisiin leipomisesta hampaiden pesuun. Laulut on kirjoitettu helppoihin keskialueen sävellajeihin (yhtä tai kahta ylennystä tai alennusta enempää ei ainakaan kovin usein ole näköpiirissä) ja soinnut ovat yksinkertaisia perussointuja. Melodisina kappaleina niitä on myös helppo lauleskella kokonaan ilman säestystäkin – lapselle ja lapsen kanssa.

Vauvakullan laulut on valittu taitavasti ja monipuolisesti. Pitkiä tarinoita on mukana, mutta niin on ihan muutaman säkeen mittaisia lorujakin. Itse asiassa laulujen säveltäjälista on varsin komeaa luettavaa: Georg Malmstén, P. J. Hannikainen, Erkki Melartin, Marjatta Pokela ja niin edelleen. Enpä ollut ennemmin tiennyt muuten sitäkään, että Oi katsopas vaari tuota hauvaa on oopperatähti Robert Merrillin käsialaa.

Musiikilla on aina ollut minulle suuri merkitys, ja omalle pienelle vauvallenikin aion tuoda laulut ja laululeikit osaksi luontevaa päivittäistä elämää.Jo nyt muutaman viikon ikäinen vauva tuntuu nauttivan lauluista, hyräilystä ja lallattelusta, joten Vauvakullan tapainen rikas materiaalipankki tulee tarpeeseen. Tämä on laadukas opus, jonka soisi kuluvan suomalaisten lapsiperheiden käytössä ahkerasti. Suosittelen!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 318 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!