Soiva kansanlaulukirja koko perheelle : 35 suomalaista kansanlaulua

Soiva kansanlaulukirja jatkaa Tammen soivien laulukirjojen ketjua. Kuten nimikin jo kertoo, päästään tällä kertaa perinnemusiikin pariin. Lauletaan ”Laulamisen ilosta”, ”Erilaisista eläinystävistä”, ”Lemmestä ja heilastelusta”, ”Maailman meristä ja koti-ikävästä” sekä ”Kultaisesta kodista”.

Teoksen esipuheen mukaan teos ”sisältää useita suosittuja kansanlauluja, jotka ovat ansainneet paikkansa suomalaisten muistissa ja laulukirjoissa kautta vuosien”. Varmastikin näin. Paljon lapsesta asti laulaneena oli minun kuitenkin kirjan sisältöä tutkiessani todettava, että huonostipa taidan kansanlaulujamme tuntea, sillä näistä kolmestakymmenestäviidestä minulle tutut sai laskettua yhden käden sormin. Edes sävelet eivät auttaneet. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että nämä eivät olisi suosittuja ja yleisesti ottaen myös tunnettuja lauluja, kyllä näille varmasti laulajia löytyy.

Kuten sarjan aiemmissakin osissa myös tässä teoksessa säestys on laadukas. Tällä kertaa pääsemme kuulemaan Freija-yhtyeen musisointia kitaroineen, huiluineen ja lukuisine muine soittimineen.

Ihan suositeltava opus siis, kansanmusiikki-ihmisille varsinkin. Hauska iästä riippumaton lahjaidea.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »