Tom Hodgkinson: Joutilaat vanhemmat

Joutilaat vanhemmat on hurmaava kasvatuskirja. Tom Hodgkinsonin ylin kasvatusohje on “Jätä lapset rauhaan”. Vanhemmuuden ei tarvitse olla raatamista ja jättämällä lapset rauhaan saavuttaa parempia tuloksia paljon pienemmällä vaivalla.

Hodgkinson nojaa paljon valistusfilosofeihin, etenkin John Lockeen ja Jean-Jacques Rousseau‘hon, mikä antaa kirjalle tiettyä ideologista pontta. Vanhat hyvät ajat ovat muutenkin vahvasti esillä, Hodgkinson on monessa asiassa kaupungista maalle palannut uusluddiitti, joka inhoaa palkkatyötä yli kaiken.

Kirjan kasvatusajatukset ovat kuitenkin rautaisia. Kantavana ajatuksena on vapaus. Lapset pitää vapauttaa ja siinä sivussa aikuiset vapautuvat myös. Lapset opetetaan huolehtimaan asioistaan itse, unohdetaan valmiiksi ohjelmoitu viihde ja annetaan lasten olla lapsia. Toisaalta lapset otetaan mukaan kotitöihin, puutarhanhoitoon ja muuhun tekemiseen, jolloin lapset oppivat tekemään asioita luonnollisesti ja hauskasti.

Hodgkinsonin tyyli on kepeä ja humoristinen, liikaa ei saarnata. Vaikka ajatusten taustalla olevaa ideologiaa ei avoimesti syleilisikään, kirjasta saa paljon ajatuksia ja tukea rennompaan vanhempana olemiseen. Huomaan olevani monessa asiassa samoilla linjoilla Hodgkinsonin kanssa, joissain sitten taas vähemmän — muutan tuskin maalle kasvattamaan eläimiä ja aion laittaa lapseni peruskouluun yksityiskoulun sijasta.

Joutilaat vanhemmat on ihastuttava ja ajatuksia herättävä kirja, jota suosittelen lämpimästi kaikille vanhemmille ja sellaisiksi aikoville. Odotan innolla, että nuorempi lapsistani kasvaa sen verran isoksi, että jatkuva hoitaminen jää vähemmälle ja voin toteuttaa joutilaan vanhemmuuden periaatteita täysipainoisemmin. Ukulelen ostaminen on jo harkinnassa!