Kalevi Helvetti: Kalevi Helvetti

Pertti Kurikan nimipäivät on yhtyeenä jotain aivan poikkeuksellista. Kehitysvammaisten miesten hurja punkbändi on Suomessa kovassa huudossa, fanikuntaa löytyy ympäri maailmaa. Ja sitten on tämä Kalevi Helvetti. Meksikolainen kustantamo Ediciones Hungria on julkaissut kokoelman Pertti Kurikan synkeän alter egon Kalevi Helvetin tekstejä ja piirroksia. Meno on todella rankkaa:

pertti on veressä miski pertillä on / verinen käsi ja / ja miski pertillä / on verinen käsi /onkose oikjon / minä viha pertti / kurikka vittuun / saatana perkele / helvetti pertti

Tässä lainattu runo ei ole ollenkaan pahimmasta päästä. Alusta asti on selvää, että tämä kirja ei ole vitsi – kaukana siitä. Pertti Kurikka käy läpi patoutuneita tunteitaan ja raivokasta ahdistustaan. Kuolema tai sen ajatus – musta haamu, haikala, luuranko, käärme – on alati läsnä, väkivallan ja itsetuhon sekä itseinhon henki on ilmeinen. Piirrokset ovat karuja ja kamalia. Pertti ei voi hyvin, Pertti tarvitsee apua.

Kalevi Helvetti on suoruudessaan armoton dokumentti kehitysvammaisen elämästä ja tuntemuksista. Jokainen bändin elämään (esimerkiksi erinomaisen Kovasikajuttu-dokumenttielokuvan kautta) tutustunut ymmärtää, että Pertti on joka hetki tosissaan. Tämä runoteos kannattaa lukea.

1. Hannu
    opettajina me kumpikin katsellemme asiaa myös kateederin kautta: läsnä olleina, mukana eläneinä päivittäin ko. ihmis’tyyppien’ kanssa.
    Hätä käteen putkahtaa joskus ja tulee ajatelleeksi esim. kuten minä toisaalla: http://www.city.fi/blogit/hikkaj/kestavatko+kehareiden+nupit/129203

Todennäköisesti myös Pertti Kurikan Kotipäivä-lehdissä, joita HS viime sunnuntaina lueskeli (http://www.hs.fi/paivanlehti/sunnuntai/Pertti+Kurikan+Nimip%C3%A4iv%C3%A4t+tekee+my%C3%B6s+aitoa+punklehte%C3%A4/a1423809669702?src=haku&ref=arkisto%2F) arvostelemasi/arvostamasi runot sijansa saavat.