Dan Simmons: Kalin laulu

Monet kirjat toimivat matkailumainoksina kaupungeille, joihin ne sijoittuvat. Kalin laulun kohdalla tilanne on toinen: voisi kuvitella Dan Simmonsin kirjoittaneen kirjan, jotta kukaan ei edes harkitsisi Kalkuttaan matkustamista. Kaupungista ja Intiasta yleisemminkin annetaan varsin negatiivinen kuva.

Kirjan päähenkilön on Kalkuttaan kuitenkin matkustettava, tehtävään hankkia kadonneeksi luullun intialaisrunoilijan uusi käsikirjoitus ja mahdollisuuksien mukaan olisi myös tavattava itse runoilija. Asiat eivät luonnollisestikaan mene lähellekään niin kuin pitäisi, ja pelon- ja jännityksentäyteisiä hetkiä on luvassa.

Simmons maalaa Kalkutasta vaikuttavaa kuvaa, joka ei, kuten sanottua, positiivisuudellaan loista. En tiedä, kuinka totuudenmukainen Simmonsin Kalkutta on, mutta eipä tee mieli lähteä tarkistamaankaan. Kirjassa on tavoitettu oivallisen painajaismainen tunnelma.