Nelli Hietala: Käsipohjaa

Käsipohjaa

Millaiseksi kasvaa tyttö perheessä, jossa isä muuttaa asumaan kylpyhuoneeseen? Käsipohjaa on omintakeinen kasvukertomus, jossa tarkastellaan elämää varsin kummallisessa perheessä.

Päähenkilö Sintti on kiinnostava tyttö, jota kiinnostavat luonto ja eläimet, kalat ja pikkuhyönteiset. Sintin sisäinen maailma on rikas ja monimuotoinen. Isosisko Valpuri on kiinnostunut pojista, eikä epäröi käyttää seksiä välineenä asioiden saavuttamiseen. Välillä asioita kommentoi myös äiti; näkökulmanvaihdokset voivat tulla vähän yllättävinä.

Kylpyhuoneeseen eristäytynyt isä on yhtä aikaa poissa ja kuitenkin jollain tapaa läsnä. Eri perheenjäsenet selviytyvät asiasta omilla tavoillaan. Hetken isä on pienimuotoinen nähtävyys ja huomiotekijä, mutta sitten se menee ohi.

Sintti saa ystäväkseen Alman, joka on kotoisin Bosniasta ja katsellut elämää sodan keskellä Sarajevossa. Vaikka taustalla ovatkin kovin erilaiset kokemukset, kumpikaan ei oikein sulaudu porukkaan ja sehän yhdistää.

Käsipohjaa jätti ristiriitaiset tuntemukset. Varsinkin alkupuolesta pidin kovasti, loppuosa ei toiminut minulle yhtä hyvin. 1990-lukulainen ajankuva sen sijaan toimii aina. Sen verran omaperäinen kasvutarina tämä kuitenkin oli, että kannatti lukea.