Vivi-Ann Sjögren: Kasvokkain : muistiinpanoja Beninistä

Kirjailija Vivi-Ann Sjögren sai stipendin kulttuuri-instituutti Villa Karoon Beniniin Afrikkaan. Pian sen jälkeen hän teki toisen matkan samaan paikkaan. Kirjassa Kasvokkain hän kertoo kokemuksistaan matkoilla.

Teksteissä kuvaillaan ihmisiä, kohtaamisia ja paikallista elämää. Tämä ei siis ole perinteinen matkakertomus, jossa paikat olisivat pääosassa. Benin on yksi niistä maailman maista, josta itselläni ei ole oikein minkäänlaista käsitystä. Tämän perusteella uutta tietoa ei oikein saa, tuntui että tekstit olisivat voineet periaatteessa kertoa melkein mistä tahansa Afrikan maasta.

Olisin siis ollut kiinnostuneempi lukemaan enemmän erilaisista paikoista, vaikkei tämä nytkään huono kirja ollut. Omalla kohdallani kirjoitustyyli sai tämän pysymään koko ajan kiinnostavana. Sellaiselle lukijalle, jota kiinnostavat enemmän ihmiset kuin paikat, tämä on vielä osuvampi valinta kuin minulle.