Alan Moore ja Kevin O’Neill: Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga

Alan Moore on yksi suurimmista sarjakuvantekijöistä. Hänen mielestään ovat lähtöisin muun muassa sarjakuvat V niin kuin Verikosto ja Watchmen. Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga on edellä mainittuja kenties vähemmän tunnettu. Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liigan juonen ydin on yhdistellä klassisia englantilaisia kirjallisuudenhahmoja yhdeksi oman aikakautensa ”supersankarijoukoksi”.

Sarjakuva käynnistyy kun Mina Murray ja Kapteeni Nemo noutavat Alan Quatermainin oopiumluolasta. Quatermain on varjo entisestä sankarista, mutta Murraylla ja Nemolla on käsky hakea Quatermain takaisin Britannian palvelukseen taistelemaan vastaan uhkia, jotka vaativat heidän erikoisia kykyjään.

Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga elää taustatarinoillaan. Lähes jokaisen hahmon taustaan kurkistetaan ja vaikka itse tarina ei niin syvällinen olekaan, on se silti viihdyttävä. Se on myös samaan aikaan röyhkeä ja kenties kukkahattu päässä tulkittuna rasistinen.

Tätä sarjakuvaa ei kannata verrata Mooren muihin teoksiin. Se ei ole yhtä syvällinen kuin V niin kuin verikosto tai yhtä ikoninen kuin Watchmen. Kuitenkin Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga on omaperäinen ja viihdyttävä. Varma valinta toiminnallisista sarjakuvista pitäville.

1. Kyllä tästä on elokuvatulkintakin, jonka pääosassa on Sean Connery Allan Quatermain roolissa. Elokuva on kuitenkin hyvin kaukana sarjakuvasta melkeinpä kaikilta osiltaan.