Theodore Gray: Kiehtovat alkuaineet

Kiehtovat alkuaineet on todella näyttävä katsaus alkuaineiden maailmaan. Kirja on todella hyvän näköinen ja täynnä näyttäviä valokuvia alkuaineista. Se listaa kaikki alkuaineet järjestyksessä jaksollisen järjestelmän mukaisesti ja esittelee niiden tärkeimmät tiedot.

Kyseessä on nimenomaan katsaus, sillä tekstin osuus on paikoin vähäinen. Alkuaineista kerrotaan anekdootteja, perustietoja, vähän mitä sattuu. Jotain kiinnostavaa kuitenkin, joten kirja toimii erittäin hyvin johdatuksena alkuaineiden maailmaan. Jos jokin aine tai ilmiö kiinnostaa, siitä voi sitten kaivaa lisätietoja.

Kirjan tyylistä saa hyvän kuvan The Photographic Periodic Table -sivulta, josta löytyy itse asiassa koko kirja — tämä versio ei tietenkään vedä vertoja upealle painetulle kirjalle, joka mustine sivuineen ja upeine valokuvineen on todella näyttävän näköinen. Kirjasta on olemassa myös kehuttu iPad-versio, joka ilmestyy suomeksi vuoden 2011 aikana.

Kiehtovat alkuaineet on oivallista populääritiedettä ja mielenkiintoista katseltavaa ja selailtavaa. Suosittelen lämpimästi kaikille maailmankaikkeuden rakennuspalikoista kiinnostuneille.

1. Ihan komea kirja kyllä, mutta suomennoksessa on ainakin yksi virhe, tekstinpätkä väärässä paikassa. Nyt en tietenkään muista missä kohdassa, koska jätin sen vuoksi kirjan kauppaan.

Toinen suuri puute on, että kirjassa ei näyttänyt olevan jaksollisen järjestelmän taulukkoa. Ilman sitä alkuainejutut ovat lähinnä hauskaa läppää, joka ei liity mihinkään suurempaan, johdonmukaiseen kokonaisuuteen.

2. Jaa, olisinkohan itsekin jonkun virheen bongannut – ei jäänyt mieleen kuitenkaan, joten ei kovin paha tainnut olla.

Sellaisenaan taulukkoa ei ole, mutta kyllä kirjassa nimenomaan taotaan päähän tuota jaksollista järjestelmää ja sitä, miten eri alkuaineet liittyvät toisiinsa jaksollisen järjestelmän kautta. Jokaisen alkuaineen esittelystä käy hyvin ilmi aineen sijainti taulukossa ja eri aineiden samankaltaisista ominaisuuksista on paljon puhetta.

Toki kirja on pinnallinen eikä fyysikolle tai kemistille varmasti tarjoa näyttäviä valokuvia kummempaa elämystä, mutta kirja on paikoillaan nimenomaan johdatuksena alkuaineiden maailmaan. Itse ajattelin säilyttää kirjan ja esitellä sillä sitten alkuaineiden maailmaa lapsille, kunhan tulevat sopivaan ikään.