Jenny Alderbrant: Kirjoneuleita pakkaspäiviin

Monille neuleyhteisö Ravelryn jäsenille saattaa suunnittelijanimi JennyPenny olla tuttu. Nyt hän, oikealta nimeltään Jenny Alderbrant, on koonnut kirjan 24 kauniista kirjoneuleisesta asusteesta. Tuntuu siltä, että kirjoneuleet ovat nyt kovasti pinnalla, ja olen itse vannoutuneena kirjoneulojana sitä kovasti odottanutkin.

Alderbrantin neuleet ovat malleiltaan iloisia ja mutkattomia ja sopivat hyvin kirjan suomenkielisen nimen mukaisesti tänne pohjolan pakkasille, onhan kirjoneuleissa aina vähintään kaksi lankaa yhtaikaa käytössä. Mukana on paljon perinteisiä kukka- ja lumihiutalekuvioita, mutta myös eläinmaailmaa on käytetty innoittajana; erityisesti pidin lapasista ja piposta, jotka oli kuvioitu taalainmaalaishevosin.

Ohjeet tuntuivat selkeiltä ja perusteellisilta ja kuvioiden ruutumallit tarpeeksi isoilta. Ihan aloittelijan malleja nämä eivät kuitenkaan mielestäni ole, vaan on syytä osata neulomisen perustiedot. Värit ovat kauniisti hehkuvia; osa olikin tehty käsinvärjätyillä langoilla, mutta Arwetta Classic oli yleisimmin käytössä, ja senkin korvaamiseen oli annettu perusteelliset ohjeet.

Kokonaisuutena kirja on kaunis ja oikein käyttökelpoinen.