Sari Peltoniemi: Kissataksi

Kissataksi

Juho hiippailee mummon puutarhassa, omenavarkaissa ja vakoilemassa mummoa ja tämän kissoja. Juho jää kuitenkin kiinni, kun yksi kissoista huomaa hänet. Mummo ottaa Juhon kuulusteluun, mutta päästää tämän lähtemään ilman rangaistusta, vaikka kissat sellaista kuulemma vaativatkin. Mutta kissat haluavat, että Juho tulee uudestaan käymään seuraavana päivänä.

Kissat tarvitsevat Juhon apua. Sirkka-mummoa surettaa aina silloin tällöin edesmennyt mies, Valentin. Kissat aikovat etsiä mummolle seuraksi talonmiehen, joka hoitaa talon kunnossapitohommat mummon puolesta. Juhon tehtäväksi tulee kissataksin osa: hänen on kuljetettava kissat kaupungin laitamille ja haettava ne sitten viikon kestäneen etsintäretken jälkeen takaisin.

Juhon ei auta kuin suostua, etenkin kun mummo lupaa hänelle palkkion. Kissojen kuljettaminen onkin itse asiassa ihan hauskaa, vaikka siinä oma jännityksensä onkin. Tuntuu vain pahalta jättää kissat oman onnensa nojaan ja palata vasta viikon päästä hakemaan.

Kissataksin tehtävissä Juho tutustuu myös mukavaan punkkarityttö Virsuun ja oppii kaikenlaista uutta ja mielenkiintoista kissoista. Kissataksin tehtävä onkin aikamoinen seikkailu.

Kissataksi on hauska lastenkirja. Olen lukenut aiemmin Sari Peltoniemen nuortenkirjoja ja pitänyt lukemastani, ja tämä enemmän lapsille suunnattu kirja on myös oivallinen. Kirja on vähän jännittävä ja kovin lämminhenkinen ja hieman taianomainen. Kissoista ja eläimistä pitäville se on erityisen sopivaa luettavaa.