Mihail Bulgakov: Kohtalokkaat munat

Kyllä, Mihail Bulgakov on kirjoittanut muutakin kuin Saatana saapuu Moskovaan. Vuonna 1974 Suomessa julkaistu Kohtalokkaat munat sisältää neljä pitkää novellia, joissa Bulgakovin hervoton ja rehevä tyyli pääsee hyvin valloilleen. Kolme ensimmäistä on täyttä fiktiivistä tykitystä ja neljäs vähän erityyppinen, omaelämäkerrallinen muistelu lääkärintoimesta.

Tarinoiden kirjoitustyylissä on paljon yhteistä. Alussa kaikki tuntuu hetken kuin normaalin arkielämän kuvaukselta, mutta pikkuhiljaa alkaa tapahtua ja tarina saa huikean fantasian piirteitä. Tapahtumaketju kiihtyy, mikään ei ole varmaa ja Bulgakoville tyypilliset satiiriset piikit pistävät esiin vähän väliä.

Jos pitää Bulgakovin pääteoksesta, niin tuskin voi olla pitämättä tästäkään. Itse pidin eniten kahdesta ensimmäisestä tarinasta, joissa seikkaillaan hieman omituisen eläintieteen professorin sekä byrokratialabyrinttiin joutuvan kanslistin seurassa.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »