Michael Underwood: Kohtalon käsi

Liikemies Frank Wimblen vaimo ei suostu avioeroon. Frank on kuitenkin rakastunut toiseen naiseen, joka ei tyydy pelkäksi rakastajattareksi. Olisi hyvin kätevää, jos vaimo kuolisi tai edes katoaisi jäljettömiin…

Kadoksissa vaimo saakin olla joitakin kuukausia, kunnes kohtalon koura puuttuu tilanteeseen, ja virkavaltakin kiinnostuu rouva Wimblen tapauksesta. Seuraa monipäiväinen oikeusistunto, jossa Wimble joutuu vastaamaan raskaisiin syytöksiin.

Michael Underwoodin oikeussalimysteeri Kohtalon käsi tutkii Wimblen tapausta monipuolisesti. Varsinaista yhtä päähenkilöä ei ole, sillä Underwood kirjoittaa sujuvasti niin tutkintotuomarin, asianajajien ja todistajienkin näkökulmista itse syytettyäkään unohtamatta. Tuloksena on jännittävä tarina, jonka loppuratkaisun yksityiskohtia on vaikeaa arvata etukäteen. Kuka naruttaakaan ja ketä?

Kohtalon käsi jatkaa jo loppusuoralle kääntynyttä Kirjavinkkien Rikoksen ABC-sarjaa ensimmäisenä leimallisesti oikeussaliin sijoittuvana osana. Se on kelpo käyttödekkari, ehkei varsinainen mestariteos, mutta yhtä kaikki viihdyttävä kirja, jonka kanssa muutama hetki vierähtää vallan rattoisasti. Suosittelen.