Leena Virtanen: Noitanaisen älä anna elää : tosikertomus noitavainosta Suomessa 1666-1671

Noitanaisen älä anna elää

Kaikki alkoi kahdeksasta ruislyhteestä ja pieni Ahvenanmaa joutui Pohjoismaiden ensimmäiseksi järjestelmällisesti toteutetun noitavainon tapahtumapaikaksi. Suuri osa noituusoikeudenkäynneistä johtui naapurusten välisistä kiistoista, kateudesta ja loukkauksista, niin tämäkin alkoi. Tilanne kuitenkin muuttui, kun noituudesta syytetty Karin ilmiantoi 13 muuta naista noitina ennen teloitustaan…

Noitanaisen älä anna elää kertoo näiden vuosien ja noituudesta syytettyjen kohtalosta. Se käy läpi heidän elämäänsä, kuulusteluja, osia oikeudenkäyntipöytäkirjoista sekä kertoo julmat tuomiot. Näinä vuosina Ahvenanmaalla tapahtui jotakin poikkeuksellista; johtuiko se sitten virkamiehistä vai papistosta, oliko yleisellä mielipiteellä jotakin sijaa? Saarella syytettiin 16 naista noituudesta ja seitsemän heistä tuomittiin kuolemaan. Kaikki tuomiot toteutettiin.

Leena Virtanen kertoo monipuolisesti noitaoikeudenkäyntien taustaa ja etsii syytä näinkin ankariin paikallisiin syytöksiin ja tuomioihin. Samalla se kertoo koskettavasti tuolloisesta naisen asemasta, mitä heiltä odotettiin ja vaadittiin. Kodin- ja lastenhoidon lisäksi oli hoidettava karja sekä paljon muita kotitöitä, eikä aina ehkä jaksanut kuudenkin tunnin jumalanpalveluksia. Naisen asema oli rankka ja vielä rankempi siitä tuli, jos hän joutui epäsopuun naapuruston kanssa. Toisaalta kirjoittaja selvittää seikkaperäisesti myös Ruotsin tuolloista sisäpolitiikkaa ja oikeuskäytäntöä, joka oli juuri näihin aikoihin muuttumassa. Osansa saa myös tuolloinen hyvä veli -järjestelmä, joka varmasti on vaikuttanut asiaan sekä osin hengellisten että maallisten virkamiesten omat antipatiat, halu saada mainetta ja edetä virassaan.

Mitä erityisesti kirjasta kannattaa muistaa, ovatkin lopussa olevat sanat: ”…ihmiskunnan väkivaltaisen historian varjoja meistä jokainen kantaa mukanaan. Historian tapahtumien tunteminen herättää kysymyksiä myös omassa ajassamme. Eikä meidän tarvitse katsoa kauas menneisyyteen. Oman aikamme tarkka lähiluku on jälleen erityisen tärkeää.

Kirja on kirjoitettu sujuvasti, herkeämättä eteneväksi historiaksi, jota ei pysty jättämään kesken. Suosittelen kaikille historiasta, naisten asemasta sekä tietysti noituudesta tuona aikakautena kiinnostuneille. Lopussa käydään läpi myös kaavioina syytettyjen ja todistajien suhteet, joista jokainen voi tehdä omat päätelmänsä. Muutoinkin lukijalle annetaan tilaa käyttää omia aivojaan. Mukana on myös erinomainen lähde- ja kirjallisuusluettelo, josta löytyy lisää aiheesta. Kiitän vielä lisäksi kirjan asianmukaista graafista ulkonäköä myös sisäsivuilla.