Pauliina Lindholm: Komendantti : Viapori 1748

Komendantti

Viaporin rakentaminen oli iso tapahtuma Suomessa eli silloisessa Ruotsin Itämaassa 1700-luvulla. Rakennustöitä johtamaan tuli menestynyt upseeri ja valistusmies Augustin Ehrensvärd. Hän on Komendantin päähenkilö.

Toinen merkittävä päähenkilö on itse merilinnoitus Helsingin, vähän nuhjuisen tuppukylän edustalla. Saaret, joille linnoitusta rakennetaan, meri joka saaria ympäröi. Ruotuväki, joka raataa rakennustyömaalla ja kärsii syöpäläisistä ja taudeista, upseerit omissa puuhissaan.

Juonta Komendantissa ei juurikaan ole, kirjan vetovoima on muualla: tapahtumien, tuntemuksien ja ympäristön kuvailussa. Sen Pauliina Lindholm taitaa. Tarina etenee episodimaisesti, vähän tyylilajia vaihdellen: välillä on vakavampaa ja herkempää, mutta Ehrensvärdistä näytetään myös vähän groteskimpi, rehellisempi puoli. Komendantti on taiten tehty esikoisteos, kaunis kirja.

Pauliina Lindholm voitti käsikirjoituksellaan Otavan Suomi 100 -kirjoituskilpailun. Kisassa etsittiin Suomen historiaa käsitteleviä esikoisteoksia. Komendantti on mainio teos, joka tuo mieleen hieman myöhempään aikaan sijoittuvan Helsinki-kuvauksen, Akvarelleja Engelin kaupungista.