Astrid Lindgren: Kompa Kamppinen

Astrid Lindgrenin kuvakirjassa Kompa Kamppinen kerrotaan, kuinka kirjat Peppi Pitkätossusta meinasivat jäädä tulematta.

Kirjailija matkustaa raitiovaunulla ja Peppi-kirjan käsikirjoitus on hänellä mukana salkussa. Vastapäätä istuva mies, Kompa Kamppinen, vie sen salkun. Hän siis luulee, että siellä on jotain arvokasta, mutta siellä onkin vain pikakirjoituksella kirjoitettu teksti. Peppi tulee myöhemmin kirjailijan luokse kyselemään kirjan tilannetta ja samalla kertaa paikalle ilmestyy myös Kamppinen.

Hetken aikaa kirjan lukemisen jälkeen voikin ihmetellä, että kuinka paljon tässä nyt olikaan totta, vaikkei kirjan totuudenmukaisuudella olekaan kauheasti väliä. Oli tilanne ollut mikä tahansa, onneksi kirjat Peppi Pitkätossusta eivät kuitenkaan jääneet julkaisematta. Mutta tämän kirjan lukemisen jälkeen ei kenenkään tarvitse enää epäillä Pepin olemassaoloa. Tietysti hän on oikea ihminen, kun kirjailijakin on kerran tavannut hänet!

Tämä on oikein mukava pikku tarina ja hahmona Kompa Kamppinen on tavallaan aika sympaattinen. Kirjailijan itsensä asettaminen yhdeksi päähenkilöksi on tosi kiva idea, samoin vanhan tutun hahmon upottaminen ihan uuteen ympäristöön. Itse luin kirjan ensimmäisen kerran vasta aikuisiällä, joten en osaa samalla tavalla arvioida, että mitä lapset tästä pitävät. Suosittelen kuitenkin lukemaan kirjan, monet näistä Lindgrenin vähemmän tunnetuista teoksista ovat oikeasti eri tavalla tutustumisen arvoisia kuin ne klassikot.

Veera

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!