Astrid Lindgren ja Ingrid Nyman: Peppi hoitaa : Sarjakuvia osa II

Peppi hoitaa on toinen osa Peppi Pitkätossusta kertovien sarjakuvien uudelleenjulkaisuja. Vanhat kirjat on julkaistu aikoinaan pienemmässä koossa useampana osana ja kuvien värejä on korjattu näihin uusiin painoksiin. Myös käännös on tehty uudestaan. Osaa tässä kakkososassa olevia sarjakuvia ei mielestäni ole aikaisemmin julkaistu suomeksi.

Alunperin Peppi-sarjakuvat tehtiin ruotsalaiseen lastenlehteen 1950-luvulla. Osaan sarjakuvista on otettu tarina muista Peppi-kirjoista, osassa taas se on nähty vain tässä sarjakuvamuodossa. Kaikki ovat melko lyhyitä pätkiä, joten ne sopivat luettavaksi myös pienemmille lapsille. Toisaalta näistä pitävät varmaankin myös nostalgiahenkiset aikuiset.

Ainakin itselleni tuntuu uppoavan hyvin melkein mikä tahansa Peppi-aiheinen, myös nämä sarjakuvat. Tarinat ovat sitä samaa laatua kuin kaikki muutkin Peppi-jutut. Ne toimivat hyvin myös sarjakuvamuodossa. Värimaailmaa hallitsevat kirkkaat ja vahvat värit, pastellisävyjä ei oikeastaan ole mukana. Lopputulos on mielestäni silti hyvä, vaikkei kuvittaja Ingrid Vang Nyman ollutkaan oikeasti varsinainen sarjakuvapiirtäjä.

Veera