A. M. Ollikainen: Kontti

Kontti

Kontti-romaani on voittanut suuren rikoskirjapalkinnon, joten ei se ihan kelvotonta laatua voi olla, etenkään kun takakannessa kerrotaan kirjailijanimimerkin takana olevan kaksi ansioitunutta tekijää, aviopari Milla ja Aki Ollikainen.

Olen tällaisten kahden kirjailijan teoksia lukiessani aina ollut kovasti utelias, miten yhteistyö oikein sujuu käytännössä ja miten selvitään kaikkinaisten erimielisyyksien ja riitojen viidakossa, mutta ehkäpä se nyt ei ole kaikkein tärkein mietittävä ainakaan näin laadukkaan rikosromaanin kohdalla. Mutta sellainen pieni detalji minua huvitti, että kovasti puheliaan ja välillä vähän ärsyttävänkin poliisin etunimeksi oli laitettu Aki. Itseironia on hyvä asia.

Lehmusojan perhe on varsinainen mahtiyrittäjäsuku, olkoonkin että sen itseoikeutettu patriarkka ja patruuna Hannes Lehmusoja onkin menehtynyt vallan surkealla tavalla, eli paleltunut lumihankeen kolmen promillen humalassa. Johtajana toimii nykyään hänen poikansa Juhana, joka on selvästikin perinyt isältään paljon luonteenpiirteitä, jos ei nyt alkoholismia sentään.

Kun perheen mailta löytyy kontti, jonka sisällä on tuntemattoman naisen hukutettu ruumis, on skandaali valmis, ja poliisin puolelta asiaa ryhtyy tutkimaan rikoskomisario Paula Pihlaja kollegoineen. Teon jäljet johtavatkin sitten pitkälle Afrikkaan vuosien taakse, Hanneksen ja myöhemmin Juhanan toimintaan. Yrityksen maine ei mitenkään näytä enää kovin puhtoiselta, ei myöskään sen kyljessä toimivan taidesäätiön, jossa omalaatuinen installaatiotaiteilija Paavali Kassinen on suunnitellut tilataideteosta, mistäs muusta kuin kontista. Kesken tutkinnan poiketaan häivähdyksinä myös Paulan yksityiselämään ja menneisyyden tapahtumiin.

Kuten arvata saattaa, tämä kirja on taitavaa työtä; kerronta etenee sujuvasti ja havainnollisesti, niin että tällainenkin lukija, joka ei sinänsä ole yritysmaailmasta ja konteista kovin kiinnostunut, seuraa tapahtumia kiinnostuneena.

Kansipaperissa romaania on verrattu television tunnettuun Silta-sarjaan. Ehkä siinä kohtaa on esikuva vähän liian korkealla: tietynlainen nordic noirin henki on kyllä suht hyvin saatu luotua, mutta Paula, vaikka onkin kuvattu aika lailla erikoiseksi ja toisten mielipiteistä piittaamattomaksi, ei tavoita Saga Norénia tässä suhteessa. Mutta eihän plagiointikaan olisi mistään kotoisin.

Takakannessa kerrotaan vielä, että Kontti aloittaa Paula Pihlajan tutkimuksista kertovan sarjan, joten jäämme odottamaan Paulan henkilöhahmon kasvua ja kehitystä.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!