Matti Laine: Kriminologia ja rankaisun sosiologia

Tekijä on koonnut kirjaansa keskeisen ja uusimman tiedon siitä, mitä rikollisuudesta ja rankaisemisesta tiedetään biologian, psykologian, sosiologian ja oikeusfilosofian aloilla. Kriminologian uusia ja vanhoja suuntauksia, rankaisun tulevaisuutta ja mahdollisia muutoksia sekä aiheeseen liittyviä käsitteitä tuodaan esiin monipuolisesti ja selkeästi.

Historian osuus on varsin mielenkiintoinen, esimerkiksi vankiloiden olemassaolon ja rangaistusten laadun sekä niiden toteutuksen osalta. Samoin historiaan liittyen, mikä missäkin yhteiskunnassa on kulloinkin katsottu rikokseksi. Eniten ehkä käsitellään kuitenkin erilaisia rangaistuksia ennen, nyt sekä mahdollisesti tulevaisuudessa. Lisäksi rikollisten kuntouttaminen on tällä hetkellä käytössä useissa länsimaissa, menetelmiä toki uudistetaan jatkuvasti. Tässä vaiheessa voisi tietysti kritisoida sitä, että joitakin kuntoutuskursseja on mahdollista käydä läpi useampaan kertaan esimerkiksi vain käyttääkseen aikaansa. Toisaalta jotkut vangit eivät peruskoulutuksen tai motivaation puutteen vuoksi halutessaankaan pääse näihin osallistumaan. Kirjassa ei varsinaisesti käsitellä vankien tekemää työtä rangaistuksen aikana, mutta tästä voisi heti heittää ensimmäisen ajatuksen oikeudenmukaisesta palkkauksesta suhteessa tehtävään työhön sekä opiskelumahdollisuuden turvaamisesta yhä useammalle rangaistustaan suorittavalle. Pelkkä kirjan lukeminen herättää jo monia kysymyksiä sekä vastaväitteitä ja uskonkin näin käyvän myös muille tähän tutustuville.

Edelleen mielenkiintoista keskustelua käydään siitä, voiko syytetyllä tai jo tuomitulla rikollisella olla erilaisia sairauksia tai oireyhtymiä, joiden vuoksi häntä ei pitäisi tuomita lainkaan tai rangaistusta pitäisi ainakin lieventää. Tästä päästäänkin siihen, onko vankila pelkkä valvontalaitos vai onko tarkoitus myös hoitaa vankeja. Lisäksi pitää muistaa myös rikosoikeudelliset kysymykset eli lakien muuttuminen – pysyykö rangaistusjärjestelmä ajan tasalla? Tulossa ovat ainakin kotiaresti valvontapantoineen ja varmasti tekniikan kehittyessä paljon muutakin, myös vankiloiden sisäiseen käyttöön sekä toivottavasti uudistamiseen.

Kirja on erittäin mielenkiintoinen ja tarjoaa paljon uutta ajateltavaa. Tämä on eräs niistä kirjoista, jonka alaviitteet itse luin innokkaasti, samoin kirjoittaja tarjoaa todella hyviä lähteitä lisätietojen etsintään – näistä siis poikkeuksellisen suuret kiitokset. Vaikka teos on ehkä pääasiassa tarkoitettu alalla työskenteleville tai siihen liittyviä tietoja opiskeleville, sopii tämä mielestäni kaikille, jotka ovat kiinnostuneita rikollisuudesta, lainkäytöstä, rangaistuksista sekä kuntoutuksesta ja rikoskierteen katkaisusta.

Suosittelen rikollisuudesta, sen historiasta sekä rangaistuksista kiinnostuneille, vaikkapa vaihtoehtona dekkarien lukemisen väliin!