Mika Waltari: Kuka murhasi rouva Skrofin?

Postinkantaja huomaa rappukäytävässä selvää kaasunhajua ja hälyttää poliisin. Rikas ja itara leskirouva Skrof löytyy vuoteestaan kuolleena kaasumyrkytyksen saaneena. Näyttää siltä, että kyseessä on tapaturma, kun hellan kaasuhana on jäänyt auki, mutta poliisikomissaari Frans J. Palmu on eri mieltä. Murha mikä murha, mutta kuka on syyllinen? Oikeastaan kaikilla, jotka olivat tekemisissä rouva Skrofin kanssa, olisi ollut motiivi ja myös tilaisuus tehdä taidokas murhatyö.

Kuka murhasi rouva Skrofin on pesunkestävä kotimainen dekkariklassikko, joka voitti vuonna 1938 pohjoismaisen dekkarikilpailun Suomen osan. Tässä teoksessa Mika Waltari esittelee ensimmäisen kerran tunnetun komisarionsa, jota Joel Rinne myöhemmin valkokankaallakin esitti. Kuka murhasi rouva Skrofin on hyvä kirja, jossa lukija saa arvailla aivan loppusivuille asti, kuka murhan teki ja miksi. Suosittelen!