Reima Launonen: Kuningasjako : miksi verotus on oikein?

Kansi: Reima Launonen: Kuningasjako : miksi verotus on oikein?

Reima Launonen tarttuu Kuningasjako-kirjassaan tärkeään aiheeseen, sillä hän pohtii verotuksen eettisiä perusteita. Miksi verotus on oikein ja mihin sillä itse asiassa kerätään varoja? Launosen mukaan verovarojen jako on yhteiskunnan tärkeimpiä päätöksiä, sillä niiden avulla toteutetaan julkiset palvelut, infrastruktuuri, oikeusjärjestelmä ja paljon, paljon muuta. Lisäksi verotusta voidaan käyttää kontrollin välineenä ja vääristymien oikaisijana.

Launonen ei kuitenkaan tyydy kirjassaan pohtimaan ainoastaan verotuksen nykytilannetta tai keskity pelkästään filosofisiin kysymyksiin, vaan listaa myös konkreettisia ehdotuksia verotuksen ja tulonjaon kehittämiseksi.

On hienoa, että verotusta käsitellään tältäkin kannalta, sillä aivan liian usein verokeskustelu kääntyy korkean veroprosentin manaamiseen. Monella on myös harhaluulo siitä, että itse on veroasioissa lähinnä maksajana, kun itse asiassa koko yhteiskunta pyörii suurelta osin verojen ansiosta ja lähes jokainen elämänsä aikana saanee enemmän kuin maksaa.

Vaikka Launosen kirja on pääosin helppolukuista tekstiä, siitä olisi voitu tehdä vieläkin lukijaystävällisempi muun muassa tutkimusmaisuutta ja turhaa sivistyssanojen käyttöä karsimalla. Soisin nimittäin, että kirjan lukisi mahdollisimman moni, ja olisipa aihetta käsittelevälle selkeälle teokselle varmasti kysyntää koulumaailmassakin.

Salla P.