Majgull Axelsson: Kuparienkeli

Hurja syysmyrsky raivoaa Arvikan lähistöllä, liikkeellä on kuitenkin olosuhteiden pakosta muutama henkilö. Onneksi Sallyn Ravintola & Kahvila on avoinna ja sieltä saavat suojansa niin osa pelastajia kuin vahingossa paikalle eksyneet matkaajatkin.

Tilanne on absurdi, koko kansan – no ainakin Arvikan – tuntema tv-kuuluisuus on kateissa, pelastautuneiden mukana on toimittaja, joka haluaa tehdä jutun sekä tästä että muutenkin kohentaa työolosuhteitaan. Pariskunta, jonka vaimo on entinen tunnettu näyttelijä ja mies kovin komenteleva, itsekäs liikemies saavat omistajan lähes hermoraunioksi käytöksellään. Kun vielä Minnalla töissä oleva Anette on lähdössä työpaikaltaan myrskyn selkään hoivaamaan juoppoa miestään, on näyttämö miehitetty.

Kirjailija tuo tarjolle kokoelman ihmisiä, joilla on kaikilla takanaan jotain salattavaa ja rikkinäistä. Epätäydellisiä ihmisiä, jotka yrittävät ymmärtää itseään ja toisiaan, mutta ovat ajautuneet tämänhetkiseen tilanteeseensa ilman selvää ratkaisua. Myrsky-yönä tapahtuu jotakin, joka saa heidät kaikki luopumaan itseään suojanneista valheista, joita heille on joko kerrottu tai joita he ovat itse kertoneet itselleen.

Kertojalta jälleen hieno tarina, josta lukija saa irti erilaisia asioita haluamansa mukaan. Toki tässä oma jännityksensäkin on, mutta myös ihmissuhteiden lämpöä sekä niiden tuomaa helvettiä.  Vanhemmuuden ja äitinä olemisen tuskaa ja riemua. Ahdistusta, mutta myös hiljaista huumoria. Ystävyyttä ja kumppanuutta, mutta myös selkeää urkkimista ja inhoa. Menneitä ilkeitä ja rosoisia tapahtumia, mutta myös uuden elämän nuppuja.

Suosittelen hyvistä ihmissuhdedraamoista, tarinoista sekä yllättävistäkin käänteistä pitäville lukijoille.