Katie Daynes: Kysy ja kurkista! : Maailman ympäri

Lasten tietokirjat ovat hienoja kapistuksia. Niiden avulla pienet ihmiset pääsevät vähintäänkin alkusammuttamaan alati roihuavaa tiedonjanoaan, ja mikä parasta, tekevät sen ihka oikeiden kirjojen parissa. Tietenkään yksikään kirja, varsinkaan lapsille suunnattu, ei pysty taistelemaan tiedon määrässään internetin hakukoneita vastaan, mutta mitäs siitä, pääasia kuitenkin on saada tuntumaa kirjoihin. Vanhanaikaista tai ei, minä vannon kirjojen nimeen, ihan perinteisten sellaisten.

Kysy ja kurkista! : Maailman ympäri sisältää laajan paketin kysymyksiä ja vastauksia elämästä planeetallamme. Milloin voi nähdä tähdenlennon? Missä on maailman kuumin paikka? Mitä käytetylle vedelle tapahtuu? Miten montaa kieltä maailmassa puhutaan? Asuuko kuussa ketään? Tällaisiin osittain sangen kinkkisiinkin kysymyksiin käsillä oleva tietoteos antaa vastauksia, joista on iloa kaiken ikäisille lukijoille. Ainakin minä opin tästä paljon uutta, enkä olisi osannut vastata kysymyksistä kuin murto-osaan. Mainiota, että tällaisia kirjoja tehdään vanhempien avuksi lasten loputtomaan kysymystulvaan.

Meillä ei vielä esitetä näin monimutkaisia kysymyksiä, mutta parin vuoden sisällä pääsemme varmasti tutkimaan tätäkin kirjaa tarkemmin. Kyllä kaksivuotias tätä kuitenkin jo tykkää selailla. Saman sarjan aiemmin ilmestynyt Kurkista ja koodaa! -teos on ainakin ollut jo aktiivisessa tutkinnassa.

Suositan.