Tim Marshall: Maapallo hallussa : karttoja jotka kertovat kaiken meistä ja maailmasta

Tim Marshall on kansainvälisen politiikan asiantuntija, jonka kaksi viimeisintä kirjaa ovat iskeneet itseeni varsin lujaa. Yllätys on siten varsin kova, kun miehen uusin kirja onkin yhtäkkiä lastenkirja. Maapallo hallussa perustuu Marshallin menestyskirjaan Maantieteen vangit ja yllättävää kyllä, käännös lastenkirjaksi on onnistunut erinomaisesti.

Kuten alkuperäisessä kirjassa, Maapallo hallussa esittelee karttoja, joiden kautta käydään läpi koko joukko yllättäviä maantieteeseen liittyviä kysymyksiä, kuten miksi toiset maat ovat köyhiä ja toiset rikkaita ja mistä sodat oikein johtuvat. Maantiede myös vaikuttaa valtioiden muotoutumiseen ja historian kulkuun tavalla, jota harvemmin tulee ajatelleeksi. Toisin kuin alkuperäisen kirjan harmillisen pienet kartat, Maapallo hallussa antaa kuitenkin kartoille myös kunnolla tilaa hengittää. Grace Eastonin ja Jessica Smithin kuvittamat aukeaman kokoiset kartat ovat todella komeaa katsottavaa ja täynnä kaikenlaisia mielenkiintoisia yksityiskohtia ja huomioita.

Tietysti kirjassa on karttojen lisäksi muutakin sisältöä, joka kiinnostavalla tavalla valoittavat käsiteltävän alueen erityisominaisuuksia. Esimerkiksi Kiinaan liittyen yksi aukeama tarkastelee, miten nykyinen Kiinan valtio on hiljalleen muodostunut, toinen aukeama käsittelee, miksi Tiibet on Kiinalle niin tärkeä ja kolmannessa pohditaan, miksi Kiina pyrkii merkittäväksi merivallaksi.

Kirjan sisältö voi kuulostaa siltä, että lasta tuskin kiinnostaa, mutta itse sanoisin että päinvastoin; olisin ollut lapsena aivan pähkinöinä tällaisesta kirjasta. Maapallo hallussa antaa paljon todellisia oivalluksia tarjoavia tietoiskuja ja ennen kaikkea kirja onnistuu tarjoamaan hyvän yleiskuvan siitä, miten maantieteelliset seikat oikein vaikuttavat valtioiden toiminnan taustalla. Hienon kuvituksen ja taiton lisäksi kirjassa on onnistuttu myös tiivistämään olennainen sen verran hyvin, että kokonaisuus on helppo ja miellyttävä lukea ja sisäistää. Ehkäpä se jotain kertoo jos sanon, että en ole vähään aikaan lukenut näin onnistunutta lastentietokirjaa. Suosittelen siis, aivan loistava teos!