Anu Juvonen: Lähiöoksennus

Lähiöoksennus

Katja, Mirri ja Sanna ovat kolme tyttöä, jotka elävät teinariaikaansa lähiössä 1980-luvulla. Katjan isä lähti jo aikoja sitten ja jätti perheen selviämään yksin; hänellä siinsi silmissä vain Töölön upeat puitteet ja sinne Katjakin haaveilee. Todellisuus on kuitenkin toista. Kun hän ystävystyy ensin Mirrin ja myöhemmin Sannan kanssa, haaveet saavat ehkä jäädä. On tärkeämpääkin tekemistä kuin istua oikeastaan tosi kivan ukin kanssa pelaamassa korttia tai tapella veljen kanssa Suosikista. Nyt on tyttöjen aika hankkia kokemuksia. Koulussa on pakko olla kovis, että pärjää. Ei saa antaa periksi missään. On opeteltava polttamaan ja tekemään se oikein. Samoin juomaan ja hankkimaan juomansa, tavalla millä hyvänsä. Sukupuolivalistusta annetaan koulussa, mutta se punastuttaa enemmän opettajaa kuin oppilaita.

Mirri on tosi kova gimma, mutta lopulta hänkin kertoo kamalan salaisuutensa Katjalle. Sannallakin on omat ongelmansa. Katja puolestaan on ehkä kuitenkin joukosta omalla tavallaan onnekkain, hän pyrkii pitämään huolta muista pahoissakin tilanteissa.

Lähiöjengistä osa on oikeastikin vaarallisia ja tytöt joutuvat varomaan eräitä heistä pitkään, sekä tyttöjä että poikia. Silti on päästävä myös keskustaan hankkimaan kokemuksia, käymään ensimmäistä kertaa ravintolassa, yöpymään poikien luona, suutelemaan ja edes hiplailemaan. Ainakin ihailemaan pitkätukkaisia hevikundeja! Musiikki on vahvasti läsnä, samoin koko 1980-luvun ilmiöt pukeutumisineen ja päihdevinkkeineen.

Lähiöoksennus on todenoloinen kertomus nuoruudesta 1980-luvun Kannelmäessä, tyttöjen selviytymistarina heidän keskinäisen ystävyytensä johdosta. Kirjasta on sanottu, että se olisi jossain mielessä hauska – itse en kyllä lukiessa nähnyt tässä paljoakaan huvittavaa. Lähinnä luin tämän melko raadollisena kertomuksena tavallisten nuorten elämästä. Kritisoin myös sitä, että Kannelmäki ei koskaan ole ollut lähiöistä pahamaineisimmastakaan päästä, vaikka paikallislehden artikkeleissa huolestutaan yhtä paljon nuorisotiloista kuin koirankakoista sekä kirkkojuhlien tarjoilusta.

Lähiöksennus on kasvukertomus tyttöjen sekoilusta ja kipuilemisesta, asioista, joista ei voi kertoa kenellekään muulle kuin parhaimmalle ystävälle. Joillekin kasvaminen on liian vaikeaa eivätkä kaikki selviydy aikuisiksi ilman rankkoja kokemuksia. Suosittelen kaikille, jotka luulevat lähiöissä aina eletyn ja elettävän näin – hei, tämä on romaani! Nuorille tämä on katsaus lähimenneisyyteen, itselleni erään aikakauden muisteloita. Hyvä vaihtoehto ainaiselle nuorten miesten angstille sekä heidän tarinoilleen.