Riina Katajavuori: Lahjat

Riina Katajavuori on kirjoittanut kirjaksi elämää hiekkalaatikon reunalta. Kotiäidin elämä piirtyy Katajavuoren ytimekkäästä tekstistä terävästi ja kauniisti. En tiedä, ovatko omat lapset tarpeen tämän kirjan ymmärtämiseksi, mutta itse ainakin koin moneen otteeseen samaistumisen tunteita: kirja kosketti.

Katajavuori on runoilija, mikä ehkä selittää kauniin tiiviin tekstin. Kirja on hyvin kotivanhempiystävällinen: teksti on pilkottu lyhyisiin, irrallisiin lukuihin, joita on helppo napostella yksi-kaksi kerrallaan aina kun ehtii. Lukujen alkujen lainaukset sitovat tekstin yhteiseen aikaan: kirja on ajankuvaa vuosituhannen vaihteen vanhemmuudesta, peilaten sitä omiin vanhempiin ja 1960-luvun vanhemmuuteen.

Lahjat on erinomainen kirja, suosittelen ehdottomasti varsinkin kaikille kotivanhemmille.