Annica Wennström: Lapinkylä : sukutarina

Lapinkylä on sukutarina, jossa seurataan samaa saamelaistaustaista sukua 1860-luvulta 2000-luvulle asti. Nuori nainen haluaa tietää tarkemmin taustastaan, josta perheessä ei ole puhuttu. Menneisyys on koko ajan läsnä ja vaikuttaa ihmisiin. Vaikka kirja alkaakin rakkaustarinalla, tämä ei ole varsinainen rakkausromaani.

Kirjassa on melko mystinen ja tavallaan myös vaikuttava tunnelma. Se ei ole kerronnaltaan selkeä ja suoraviivainen, monia asioita tuntuu jäävän kertomatta. Nykyajassa oleva osuus tuntui olevan vähän irrallinen muuhun kirjaan nähden. Itse pidin mielenkiintoisimpana kaikkein vanhimmista ajoista kertovia osia.

Saamelaisten elämä ei ole aina ollut helppoa, vaan valtaväestö ja hallinto on suhtautunut heihin huonosti. Nykyisin tilanne on ilmeisesti toisenlainen kuin menneisyydessä. Kirja antaa saamelaisuuteen täysin erilaisen näkökulman kuin aiemmin lukemani norjalainen Saamelandia, mutten oikein osaa päättää, kumpi oli loppujen lopuksi parempi kirja.