Tove Ditlevsen: Lapselle on tehty pahaa

Lapselle on tehty pahaa

En tiedä, kuinka monelle Helsingin Sanomien lukijoille osui silmiin Suvi Aholan pieni juttu tanskalaisesta kirjailijasta Tove Ditlevsenistä (1917-1976). Ditlevesen eli suhteellisen lyhyen vaikeuksien täyttämän elämän, joka päättyi vahvojen kipulääkkeiden väärinkäyttöön ja lopulta itsemurhaan niiden avulla. Hänen tuotantonsa oli joka tapauksessa melko laaja, mutta ainoastaan yksi teos on suomennettu. Ja kas: kun kävin läpi pölyistä kirjahyllyäni, niin löytyihän se sieltä: Lapselle on tehty pahaa, ilmestynyt suomeksi vuonna 1950 jonkun aikoja sitten lopetetun yhtiön kustantamana.

Kirjan nimi on jotensakin kohtalokas, ja kohtalokasta on myös nuoren Kirsten Wormin elämä. Hän asuu yhä vanhempiensa luona ja työskentelee toimistossa ja odottaa elämältä kovin vähän, mutta se vähäkään ei tapahdu:

”Hän pyysi elämältä niin vähän. Hän tahtoi niin mielellään olla terve ja luonnollinen nainen. Saada tuntea itsensä naiseksi – sitä hän vain toivoi, mutta hänen sielunsa yllä häilyi varjo ja hänen silmänsä peitti huntu, eikä hän tiennyt, miten olisi päässyt tunkeutumaan tämän pimeyden läpi.”

Kirja sitten kuvaa sydämeenkäyvällä tavalla Kirstenin pyrkimyksiä päästä tämän varjon läpi, voittaa tuo hänen silmiään peittävä huntu. Hän saattaa tuntua hauraalta ja alistuvalta, mutta kun hän saa vihjeen ihmisestä, joka on pilannut hänen tämänastisen elämänsä, ei hän anna periksi, ennen kuin tuo rikollinen on löytynyt.

Muistan lukeneeni tämän kirjan ensimmäistä kirjaa joskus 15-vuotiaana kamalan monta vuosikymmentä sitten, mutta se teki minuun silloin hyvin suuren vaikutuksen, eikä se vaikutus ollut ollenkaan haihtunut näiden vuosikymmenten ja satojen jollei tuhansien luettujen kirjojen jälkeen. Olin oikein iloinen siitä, että loistava kääntäjä Katriina Huttunen oli kertonut Suvi Aholalle työskentelevänsä Ditlevesensin tuotannon kanssa.

Jos löydätte tämän kirjan jostain divarin tai kirjaston varaston tai vaikka kuten minä omien kirjojen uumenista, niin lukekaa ihmeessä. Mutta jollei sitä löydy, lukekaa jokin muu vanha kirja, sillä yllätykset ovat aina mahdollisia.