Reetta Meriläinen ja Johanna Pentikäinen: Lautasellinen iloa : kirjallinen keittokirja

Lautasellinen iloa

”Kirjallinen keittokirja”, kuten tämä teos itseään nimittää, ei ole mikään uusi ilmiö. Kirjailijoiden ruokamuisteloita ja reseptejä on koottu useaankin eri kirjaan; muistan jo 1980-luvun alusta viehättävän teoksen Hanhensulan ravintola. Ihan sille tasolle tämä teos ei nouse, mutta puolustaa paikkaansa kuitenkin.

Lautasellinen iloa koostuu kahdeksan kirjailijan tai muuten kirjallisen ihmisen ruokamuistosta tai -tarinasta ja niiden välissä olevista ruokaohjeista. Kirjoittajia ovat muun muassa Leena Lehtolainen, Jari Tervo, Irja Askola ja Sinikka Nopola. Tekstit ovat lyhyehköja mutta omalla tavallaan oikein mukavia. Erityisesti mieleeni jäi Jari Tervon Kulassi, jossa tiivistettiin pieneen esseeseen paljon 1970-luvun henkeä ja pohjoissuomalaista elämää. ”Äitini, periaatteessa hurahtamaton luonne, hurahti gulassiin. Pörkölt olisi ollut maineikkaista unkarilaisherkuista helpompi rovaniemeläisen lausua ja luultavasti myös kokata, mutta ulkomaanruoka taivutettiin heti suussasulavaan muotoon: kulassi.”

Olin vähän odottanut, että myös ruokaohjeet olisivat olleet näiden kirjailijoiden keittiöstä, mutta ohjeet olivatkin koottu Naisten Pankin vapaaehtoisilta. Naisten Pankki on 2007 perustettu yhteisö, joka edistää naisten asemaa kehitysmaissa. Niinpä reseptien kirjoittajatkin ovat hyvin kansainvälistä joukkoa ja mukana on perisuomalaisten ohjeiden, kuten karjalanpiirakoiden, ohella vaikkapa palestiinalaisia, liberialaisia ja kambodzalaisia ruokia. Mielenkiintoisiahan ne ovat, ja kiitokseksi on laskettava se, että käytetyt raaka-aineet ovat kohtalaisen yleisiä ja helposti saatavia.

Se mistä valittaisin oli kirjan järjestys: lopussa oleva Lukijalle -jakso olisi mielestäni pitänyt olla heti alussa, samoin luettelo kirjoittajista. Mutta mielenkiintoinen teos joka tapauksessa, eikä vähiten siksi, että sen ostamalla tukee Naisten Pankin työtä.