Reidar Palmgren: Lentämisen alkeet

Vesa Arola on näyttelijä, joka uskoo itseensä ja siihen, että on lähes korvaamaton. Kunnes tapahtuu onnettomuus. Mystinen tilanne; miten loukkaantuminen tapahtuu, jää lukijan ratkottavaksi. Vesa jää sairauslomalle ja kappas, sinä aikana käy niin, että teatterinjohtaja ilmoittaa Vesan työsuhteesta sen verran, ettei se jatku!

Vesalle tieto tulee kuin isku vasten kasvoja, eikä hän sitä purematta niele. Hän osuu löytämään vanhan käsikirjoituksen, Saattajan, ja virittelee siitä itselleen näytelmän. Hän haluaa näyttää, että pystyy, että on hyvä näyttelijä ja että löytyy motivaatiota.

Siinä sivussa hän tutustuu nuoreen naiseen, Mariaan. Kaikki tuntuvat kuvittelevan heistä sitä sun tätä, jopa vähän Mariakin, mutta ei Vesa. Vesa auttaa Mariaa kouluun tehtävässä tutkielmassa ja Maria auttaa Vesaa lähes pelkästään sillä, että on olemassa. Tilanteeseen tuo oman sävynsä sekin, että Marian poikaystävä on otettu tuuraamaan Vesaa.

Menneisyyden haamuja liikkuu pitkälti koko kirjan matkan ja ne tuovat osaltaan tarinaan oman sisältönsä. Lentämisen alkeet tuo hyvin esiin teatterin maailmaa sieltä esiripun takaa ja vaikuttaa hyvinkin uskottavalta.

Luin kirjan vuosia sitten, juuri sen ilmestymisen aikoihin ja nyt otin uusinnan äänikirjan muodossa. Mielenkiintoa herätti se, että lukijana toimi itse kirjailija, näyttelijä Reidar Palmgren. Sikäli hauska juttu, että teatterinjohtajana on Kariranta, ei Kari Ranta, niin kuin sen ääniversiossa kuulee.