Carl Johanson: Lentävä sanakirja

Vuonna 2014 perustettu kuvituspainotteinen lastenkirjakustantamo Etana Editions on jostakin syystä päässyt huomaamatta livahtamaan silmieni ohi. Tänä keväänä olen kuitenkin tutustunut jo muutamaan Etanan kustantamaan kirjaan, joista ensimmäisenä ajattelin esitellä Lentävän sanakirjan.

Ruotsalainen Carl Johanson todella tuntuu tuntevan lentävien vekotinten maailman; tai ainakin hänellä on hyvin lentoon lähtevä mielikuvitus. Tämä tulee selväksi, kun tutkailee hänen reilut sata erilaista lentokonetta ja -härveliä esittelevää Lentävää sanakirjaansa. Joukossa on niin tuttuja termejä, kuten hävittäjä, jumbojetti, raketti ja kuumailmapallo, kuin astetta oudompiakin ilmestyksiä, kuten kakkulentokone, unelias lentokone tai lentävä magneetti, omana suosikkinani ehkä venäläinen hiiriraketti.

Vaikka oma ensituntumani teokseen oli hiukkasen epäluuloinen, taidan kuitenkin perua ajatukseni. Ainakin kaksivuotias kyselijä innostui utelemaan koneiden nimiä ja herättivät ne hilpeyttäkin; mitäpä muutakaan sitä kakkalaskuvarjolta odottaa.

Jos ilmailu tai kulkuvälineet ylipäätään kiinnostavat, eiköhän näiden opiskeluun kulu oiva tovi. Ja jos tykästyy kovasti, kannattaa etsiä käsiinsä myös tekijän edellinen, varmasti yhtä lailla hulvaton kokoelma, Autosanakirja.