Mikkel Birkegaard: Libri di Lucan arvoitus

Tanskalaisen Mikkel Birkegaardin esikoisesta yritetään leipoa kansiteksteissä uutta Da Vinci -koodia. Kovasti vedotaan myös klassiseen ”kirjailija etsi esikoiselleen julkaisijaa vuosikausia ja kun julkaisija löytyi, kirjaa myytiin huikeasti” -kuvioon. Markkinointi on markkinointia, mutta tällä kertaa kannattaa hieman varoa, sillä myyntipuheet voivat asettaa odotuksia, joita kirja ei täytä.

Vaikka Birkegaard ei siis Dan Brownin tasoinen kirjoittaja olekaan, Libri di Lucan arvoitus on ihan mukiinmenevää jännärihömppää. On mukavaa vaihtelua lukea Tanskaan sijoittuva kirja ja ihan hauska idea tarinaan on keksitty, vaikka toteutus välillä vähän ontuukin. Kirja ei oikein tempaissut mukaansa sillä tavalla kuin kunnon jännärin pitäisi, mutta paikoin tarina soljui oikein mukavasti eikä kirjan lukeminen missään nimessä tuskaa ollut.

Kirjan elokuvaoikeudet on luonnollisesti myyty ja jos elokuvan tekijät osaavat hommansa, tuloksena voi olla kirjaa parempi elokuva. Kirjoista ja kirjojen ystävistä on kirjoitettu tuntuvasti parempiakin kirjoja, suosittelen tutustumaan ainakin Mustesydämeen, Tuulen varjoon ja Yhdeksään porttiin, mikäli kirjalliset jännärit kiinnostavat.