Marja-Leena Jalava (toim.): Liftausmuistoja

Liftausmuistoja

Halusin lukea tämän kirjan, koska on tullut itsekin joskus aikoinaan liftattua. Niin että jos vaikka hiukan sellaista muistin virkistystä.

Aluksi kerrotaan liftaamisen historiasta: mitä se on, milloin sitä on harrastettu ja miksi. Kun päästään niihin tarinoihin, joita on kertomassa erittäin monta kertojaa, niin ollaan oikein seikkailulla.

Kaikki tarinat sijoittuvat 1950–1970-luvuille ja kertojatkin ovat jo iäkkäämpiä. Jos kuvitellaan, että liftarit olisivat olleet pääasiassa naisia, niin nyt on kyllä mukana paljon miehiäkin. Erittäin värikkäitä muistoja ja runsaasti ulkomailta. Rohkeita nuoria ovat olleet, kun ovat uskaltaneet ulkomailla liftata ja osa vieläpä yksin.

Mieleen jäi nekin reissut, kun nuoret tytöt olivat Ruotsissa liftanneet ja kuskina oli ollut Ingmar Bergman. Sitten se, kun nuori varusmies liftasi Kouvolasta Haminaan Jörn Donnerin kyydissä ja kuinka Donner oli tarjonnut matkalla illallisenkin.

Liftausmuistoja on hauska kirja menneiltä ajoilta, jolloin liftaaminen oli vain yksi keino matkustaa. Toki siinä oli omat riskinsä, mutta hyvin olivat selviytyneet. Kirjaan on koottu mukava joukko erilaisia liftausmuistoja, joita oli todella kiva lukea.

Kuvaliite keskellä kirjaa antaa lisäpotkua tarinoille, joten peukut sille!