M. John Harrison: Valo

M. John Harrison on taitava kirjailija, muun muassa Tähtivaeltaja-palkinnon vuoden 2004 parhaasta scifikirjasta saanut Valo todistaa siitä koko olemuksellaan. Kirja on kolmisäikeinen avaruusooppera, jossa tapahtuu suuria, käsittämättömiä asioita kiehtovassa maailmankaikkeudessa.

Yksi säikeistä sijoittuu meidän aikaamme. Michael Kearney on tutkija, pakkomielteidensä takaa-ajama sarjamurhaaja ja kaikin puolin varsin värikäs hahmo. Tulevaisuuden säikeissä seurataan Seria Mauta, mystisen K-aluksen ihmisyydestään luopunutta kapteenia ja virtuaalitodellisuuteen koukkuun jäänyttä entistä huippupilottia Ed Chianesea.

Irralliset säikeet kiedotaan lopuksi yhteen tyylikkääksi kokonaisuudeksi, matkan varrella saa nauttia hämmästyttävistä maisemista, erikoisista tapahtumista ja kauniista kielenkäytöstä. Eilisen mystinen sydän tulee mieleen, varsinkin Kearneyn osuuksista, mutta Valo on onneksi astetta tolkullisempi.

1. Kenelläkään tietoa onko kyseistä kirjaa käännetty suomeksi muuten kuin Like kustannuksen toimesta pokkarina? Kovakantista opusta etsiskelen, mutta tarviiko turvautua englanninkieliseen?

2. Eipä tuota kukaan muu ole suomentanut kuin Like, joten jos kovakantisen haluat, alkuteoksen pariin on käännyttävä.