M. John Harrison: Eilisen mystinen sydän

Pam, Lucas ja nimettömäksi jäävä kertoja tuntevat toisensa Cambridgen opiskeluvuosiltaan. Silloin tapahtui jotain mystistä, jonka kaikki ovat jo unohtaneet, mutta joka siitä huolimatta jätti jälkensä heidän kaikkien elämään, erityisesti Pamin ja Lucasin. Opiskelutovereihin kuuluu myös outo Yaxley, joka on jollain tapaa vastuussa kaikesta.

Pamin ja Lucasin pakkomielteenä on Sydän, Cœur, menetetty valtakunta, jonka perillisten historia paljastuu kirjan edetessä kiehtovalla tavalla. Samaan gnostilaiseen mytologiaan liittyy Pleroma, todellisuudessa oleva ja olematon maailma, jonka tavoittelu tuntuu olevan jollain tapaa tärkeää.

Pam ja Lucas takertuvat toisiinsa, kirjan kertojan tarkkaillessa sivuroolissa, välillä välittäjänä riitaisan avioparin välillä. Menneisyyden teot eivät jää taakse helposti, vaikka ne kuinka haluaisi unohtaa. Eilisen mystinen sydän on vaikeaselkoinen ja mysteerejä täynnä oleva sairaskertomus, jonka vaikuttava ja runollinen kerronta palkitsee lukijan, joka muuten turhautuisi kaikkien mysteerien keskellä. Vangitseva, erikoinen kirja.

1. Luin M. John Harrisonilta Valon, kun minulle sanottiin, että se on hyvä. Täytyy myötnää, että yritin lukea – en ymmärtänyt mitään. Tämä vaikuttaa samanlaiselta. 🙂

2. Ei ollut helppoa, ei, enkä voi sanoa ymmärtäväni – mutta kaunista se silti oli.