Albert-László Barabási: Linkit : verkostojen uusi teoria

Barabásin kirjan keskeisin ajatus on teoria mittakaavattomista verkostoista. Niitä löytyy joka puolelta: Internetistä, solubiologiasta, fysiikasta, talouselämästä, tautiepidemoista, Hollywoodista… Barabási tutkii verkostoja monelta eri kantilta ja vaikka ainakin Tampereella kirja löytyi matematiikkahyllystä, se leikkaa montaa eri tieteenalaa. Barabási itse on fyysikko.

Kirja on varsin mielenkiintoista luettavaa, jos on kiinnostunut vaikkapa Internetin rakenteesta. Vaikka aihe on monitieteellinen, kirja on kirjoitettu riittävän populaaristi tavallista lukijaa ajatellen. Verkostojen teoriasta kiinnostuneille Linkit on käytännössä pakollista luettavaa ja kaikinpuolinen erinomainen aloituspiste.