Nelli Hietala: Lintujen käytännöllisyydestä

Miten eksytään? Mitä tarvitset mukaasi? Kuinka kannat ergonomisesti henkistä taakkaa? Miten odottamattomaan varaudutaan? Mitä on otettava huomioon hyttysiä metsästettäesä? Nelli Hietalan toinen kirja Lintujen käytännöllisyydestä antaa toimintaohjeita arjen yllättäviä tilanteita silmällä pitäen. Muutaman sivun mittaiset toimintaohjeet ja pienoisnovellit ovat huvittavia ja lapsekkaan leikkimielisiä, jopa söpöjä.

Lintujen käytännöllisyydestä onnistuu tarkoilla pienillä havainnoillaan, tahallisilla hauskoilla väärinymmärryksillään ja oivaltavilla näkökulmillaan nousemaan todelliseksi helmeksi. Hietalan hyväntuulisen tekstin sisään on piilotettu varsin vakaviakin huomioita yhteiskunnan vinoista kohdista — kiireen ja kilpailun kritisoinnista sukupuolineutraalin maailman puolestapuhumiseen. Kokoelman taso vaihtelee hieman, eivätkä kaikki ideat kanna loppuun saakka, mutta ainakin minua suurin osa jutuista kyllä miellytti. Ja Hietalan kielenkäyttö on valloittavaa: lasten hiihtokilpailuissa jotkut osallistujat ”saattavat poukkoilla ympäriinsä kaakaomukit kourassa toisiaan tai talitinttejä jahdaten”.

Nelli Hietala on tämän kokoelman perusteella lupaava ja omaääninen nuori kirjailija. Toivottavasti hän nousee laajempaankin tunnettuuteen; itselleni tässä oli yksi kevään helmistä. Suosittelen!