Scott Lynch: Locke Lamoran valheet

Kansi: Scott Lynch: Locke Lamoran valheet

Locke Lamora johtaa Venetsian tyylisessä kaupunkivaltiossa mellastavaa herrasmiesvarkaiden ryhmää. Rosvojoukko on taitava – niin taitava, ettei kukaan muu koko kaupungissa edes tiedä, kuinka taitava. Salamyhkäisyys on tarpeen, sillä Locke Lamora uhmaa kaikkia kaupungin sisäisiä sopimuksia, sekä laillisia että päivänvaloa kestämättömiä.

Takakansitekstit suitsuttavat herrasmiesvarkaiden seikkailujen olevan jotain aivan ennennäkemättömän hurjan hurmaavaa. No, eivät ne ole. Viihdyttäviä ja mielenkiintoisia ja monimutkaisia kyllä. Asiasisältö, ajatuksia herättävä osuus ja juoni ovat minkä tahansa tusinafantasiatarun tasolla. Jatko-osiakin on kirjailija jo kuulemma tehtailemassa. Kun muodostaa ennakko-odotuksensa näiden tietojen pohjalta, viihtyy kirjan parissa helposti.

Mitenkään erityisen huono kirja tämä ei nimittäin ole, jos puhdasta viihdettä on vailla. Vaikka latteat superhahmot ja jatkuvat takaumat häiritsisivätkin, niin vähintäänkin rikas, kekseliäs ja eritteiden nimiä paljon käyttävä kiroilusanasto pitää mielenkiinnon yllä.

1. Tulipa tämäkin luettua vihdoin. Suosittelen veijariromaaneiden ystäville, ihan hauskaa viihdettä.

2. Tämä on edelleen kesken ja todennäköisesti jääkin, vaikka veijariromaanien ystävä olenkin.