Juha-Pekka Koskinen: Luciferin oppipojat

Omapäinen kapteeni Gabriel Bonhomme XIV saa tehtäväkseen lentää Olympus-planeetalle tukahduttamaan kyborgikapinaa. Operaatio on vähän sellainen puolimuodollinen rutiinikeikka, mutta ei siitä ihan niin helpolla selvitä.

Matkaa ei ehditä tekemään pitkään, kun alus saa mystisen viestin, joka varoittaa miehistön joukossa olevasta petturista. Lisäksi aluksella tuntuu olevan joku ylimääräinen: aluksella on ylimääräisiä varusteita ja toisaalta ruokaa kuluu enemmän kuin pitäisi.

Bonhomme, joka mieluiten matkustaisi yksin, epäilee tietysti kaikkia ja kaikkea. Tunnelma aluksella on intensiivinen. Bonhomme itse on mies, joka tappoi Jumalan: edellisellä reissulla Olympos-planeetalle Bonhomme löysi jotain todella mullistavaa ihmiskunnan historian ja olemassaolon kannalta.

Luciferin oppipojat on ytimekäs kirja, joka ei turhia kiertele tai kaartele, vaan käy suoraan asiaan. Jotain kömpelöä ja kulmikasta tässä oli, mutta juoni sai onneksi sellaisia käänteitä, jotka pelastivat kirjan lukemisen arvoiseksi. Jännärijuoni herättelee myös ajatuksia petturuudesta, uskosta ja ihmiskunnan asemasta maailmankaikkeudessa. Ei hullumpi juttu.