Kari Hotakainen: Luonnon laki

Maalämpöyrittäjä Rautala ajaa hurjan kolarin. Tuntikausia kestäneen leikkauksen jälkeen hän on valmis aloittamaan kuukausien toipumisprosessin sairaalan vuodeosastolla. Aiemmin lähinnä verotuksen porsaanreikiä etsinyt kuittienostaja huomaa, mitä kaikkea verovaroilla kustannetaan. Mitä tarkoittavat hallituksen budjettileikkaukset ja yövuoron hoitohenkilökunnan karsiminen? Mitä tarkoittaa kestävyysvaje yksittäisen ihmisen näkökulmasta?

Kari Hotakainen tutkii Luonnon laissa hyvinvointivaltiota monien esimerkkien kautta. Yöhoitaja, omaishoitaja, muistisairas, nainen viimeisillään raskaana, sierraleonelainen huumediileri ja niin edelleen. Vähän muun tarinan ulkopuolelta tutkitaan myös hallituksen budjettileikkaajan ajatusmaailmaa. Hotakainen on tällä kerralla pääosin vakava, mutta osuva. Hän avaa selkeälle kielelle niitä talousongelmia, joiden kanssa meidän kaikkien pitäisi tulla toimeen.

Hotakaisella on edelleen Suomen terävin virke. ”Ennen saa siasta hieromalla ajokoiran kuin Hännisestä kunnon kirvesmiehen.” Minulle Hotakaisen kieli ja sen hieno rytmi ovat aina olleet lähtökohtia hänen teoksiaan lukiessani. Niin on nytkin: Luonnon lain hotkaisee lähes kertaistumalta. Tarinaltaan se ei kuulu Hotakaisen parhaimpiin – ehkä hahmoja ja lähestymiskulmia on lopulta liikaa – mutta lukea se joka tapauksessa kannattaa. Suosittelen.

Marko Gustafsson haastattelee Kari Hotakaista Prosak-proosaklubilla:

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta

1. Tämä Luonnon lakihan on kolmas itsenäinen osa Hotakaisen rahateemasarjaan, jossa aiemmin ilmestyneet Ihmisen osa ja Jumalan sana. Erityisesti Ihmisen osaa on kehuttu, mutta tuskin paljon huonommaksi jää tämä viimeisinkään (itse en ole edellisiä lukenut, mutta jälkimmäinen jo hankittu).

Luonnon laki alkaa todellakin kolarilla, johon Hotakainen on kuvannut oman auto-onnettomuutensa jotakuinkin totuudenmukaisesti. Se jo tietysti koskettaa, kuin myös hänen uskomaton selviytyminen ja toipuminen.

Kyllä tässä kirjassa kuuluu minusta voimakkaasti Hotakaisen ääni taustanaan omakohtaiset kokemukset hyvinvointivaltion tarjoamista palveluista ja se on tullut ilmi myös hänen haastateluissaan.

Suomalaisessakin yhteiskunnassa on moniuloitteisuutensa ja minusta on hyvä, että lähestymisote on moninainen – kirjan ihmisille löytyy kyllä yhtymäkohdat, eivätkä jää irrallisiksi.

Taattua laatua – myös minä suosittelen.

2. Suosittelen lämpimästi kuuntelemaan Hotakaista omasta kirjastaan Pauli Aalto-Setälän haastattelemana (katsomo.fi kirjapiiri)

3. Olen tykästynyt Hotakaisen tyyliin, kun olen lukenut hänen tarinoita Me-lehdestä. Olisi kiva lukea tämä Luonnon laki, koska se tosiaan kertoo hänen omasta kolarista. Onneksi hän jäi iloksemme kirjoittelemaan.