Erika Åberg: Luonnonkauniit kirjoneuleet

Kirjoneuleet ovat nyt muotia; sen me neuleihmiset olemme saaneet todeta moneen kertaan vaikkapa Niina Laitisen suosituimpien mallien runsaasta tarjonnasta esimerkiksi neuleaiheisilla Facebook-sivuilla. Erika Åberg, jolta on jo suomeksi ilmestynyt muutama kirja, liittyy tähän virtaukseen Luonnonkauniit kirjoneuleet -kirjallaan. Sen mallit ammentavat enimmäkseen pohjoismaisesta perinteestä, ja niissä onkin yli muotivirtausten toimivaa ajattomuutta.

Kirja sisältää enimmäkseen lapasia ja sukkia, siis nopeammin valmistuvia töitä, jokusen kaulahuivin sekä muutaman hersyvän kauniin villapaidan. Kaikki niistä eivät suinkaan ole monimutkaisia, vaan mukana on myös helpompia nostetuin silmukoin tehtäviä malleja, jotka kuitenkin näyttävät kovasti oikealta kirjoneuleelta. Alussa on kaavioissa käytettyjen merkkien selityksiä sekä laajahko teoriaosuus, jossa kerrotaan kirjoneuleiden erikoistekniikoista ja malleissa käytetyistä langoista.

Niin, ne langat. Åbergin materiaalit ovat silmiähivelevän ihanan värisiä, mutta tiukasti ruotsalaisia, eikä nopea vilkaisu antanut juurikaan tuloksia niiden saatavuudesta meillä, joten useimpien täytynee turvautua langanvaihtoon, josta annetaan kyllä hyviä ohjeita. Uskoisin, että jotkin (kalliit) käsinvärjätyt villalangat olisivat näihin töihin parhaita, jos niitä vain pystyy hankkimaan. Mutta kaunis kirja tämä oli, ja uskoisin sen löytävän lukijansa ja neulojansa.