Maylis De Kerangal: Maailma käden ulottuvilla

Paula on parikymppinen pariisilainen, joka hakeutuu intensiiviselle puolen vuoden koristemaalauskurssille Brysseliin. Taidekoulussa tulevat tutuiksi erilaiset puulajit, marmorit ja muut luonnonmateriaalit, joita jäljittelevien trompe l’œil -tekniikoiden harjoittelemisesta ja hallinnasta koristemaalauksessa on kyse. Paula alkaa elättää itseään kiertelevänä maalarina Pariisista Italiaan ja Moskovaan, kunnes päätyy suurelle Lascaux’n luolan rekonstruktiota valmistavalle työmaalle kalliomaalauspohjia tekemään.

Maylis de Kerangal ottaa kaiken irti erikoisesta aiheesta. Lukija on hengästyä kaikessa siinä pikkutarkassa teknisessä yksityiskohtatulituksessa, jota de Kerangal koristemaalauksen ympäriltä kehittelee. Mutta ei Maailma käden ulottuvilla silti mikään raskas kirja ole – ei, vaikka de Kerangalin virkkeet pitkiä ja monipolvisia ovatkin. Maylis de Kerangal luo hienon kertomuksen aiheesta, josta ainakaan minä en etukäteen tiennyt juuri mitään. Maailma käden ulottuvilla ei ehkä toimi pieninä annoksina. Tähän haluaa uppoutua.

Paitsi koristemaalausta käsittelee Maailma käden ulottuvilla myös nuoren naisen itsenäistymistä ja aikuistumista. Paula haluaa irrottautua kodin otteesta, mutta toisaalta on myös aina valmis palaamaan hetkeksi vanhaan omaan huoneeseensa, kassit pakattuna, väliaikaisesti vain työmaiden välillä, mutta rakastavien ja huolehtivien vanhempien luokse. Paulalla menee monta vuotta ymmärtää, että vaikka ajat ja ihmiset ympärillä vaihtuvat, Brysselin aikojen kämppäkaveri Jonas säilyy lähellä. Paulan ja Jonasin suhteen kehittyminen, tai oikeastaan sen luonnollinen läsnäolo, on yksi kirjan kauniita yksityiskohtia.

Maylis de Kerangal on tämän syksyn aikana tehnyt minuun valtavan vaikutuksen kahdella käännetyllä romaanillaan. Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät on ehkä sittenkin vielä pikkuisen parempi kuin Maailma käden ulottuvilla, mutta yhtä kaikki kyseessä on yksi tämän hetken kiinnostavimmista ranskalaiskirjalijoista. Suosittelen!

1. Aamen, nyt vain odotellaan että de Kerangalia suomennetaan lisää, molemmat tähänastiset ovat erinomaisia.