Jan Pedersen: Maailman eläimet äänessä

Keväällä 2010 ilmestynyt uudenlainen lintukirja Linnut äänessä esitteli lukijoille — ja kuuntelijoille — 150 Pohjolan lintulajia äänineen. Nyt se on saanut sisarteoksen, jossa ääneen pääsevät sata kiehtovaa eläinlajia ympäri maailman. Ääninäytteitä on kuitenkin enemmän, yhteensä 126, sillä eräiden lajien kohdalla mukaan on otettu niiden erilaisissa tilanteissa käyttämiä ääniä, kuten kutsuja ja varoituksia sekä lento- ja liikeääniä.

Kirjaan on kiinnitetty helppokäyttöinen pattereilla toimiva äänilaite, jonka ansiosta kuuntelu sujuu missä vain ilman lisälaitteita. Samanaikaisesti lukija voi perehtyä lajeihin tarkemmin niitä koskevia taidokkaasti tiivisteltyjä esittelytekstejä lukien tai ainoastaan kirjan kuvitusta ihaillen. Se sopii siis niin aikuisille kuin vielä lukutaidottomille lapsillekin. Laite on myös mahdollista virittää toistamaan ääninäytteitä tauotta, jolloin kirjaa voidaan käyttää ”eläimellisen taustamusiikin” tuottajana.

Maailman eläimet äänessä on monikäyttöinen tietopaketti ja loistava lahjaidea, joka antaa lukijalle kokonaisvaltaisen kuvan eri maanosien eläimistöstä valtameriä unohtamatta. Se sopii kaikille eläimistä ja niiden käyttäytymisestä kiinnostuneille ja mikäpä jottei myös niille, jotka haluavat haastaa itsensä ja toiset uudenlaiseen visailumuotoon. Suosittelen, mutta myös varoitan; tämä peli ei ole helppoa.