Rebecca Green ja Lisa Robinson: Madame Saqui : Revolutionary Rope Dancer

Marguerite-Antoinette Lalanne (1786–1866), taiteilijanimeltään Madame Saqui, on mielenkiintoinen tapaus sirkuksen historiassa. Saquin lapsuus osui Ranskan vallankumouksen aikaan ja aikuisena hänestä tuli Napoleonin juhlittu Premiére Acrobate de Sa Majesté L’Empereur et Roi, joka tuli tunnetuksi muun muassa nuorallakävelemällä uhkarohkeasti Notre Damen tornien välillä. Olen jo kauan odotellut, että Saquista tulisi joskus jonkinlainen elämäkerta, ja kyllähän hänestä sitten tulikin, vaikka kirja onkin vähän nuoremmalle yleisölle suunnattu.

Ensimmäisenä kirjassa kiinnittää huomiota Rebecca Greenin upeisiin kuvituksiin. Greenin piirustustyyli on periaatteessa yksinkertainen, mutta hänen värityksensä, jossa yhdistetään taitavasti guassia ja värikyniä on vivahteikasta ja luo kuviin kauniilla tavalla tekstuuria ja elävyyttä.

Kuten kuvastakin voi päätellä, tekstiä ei kirjassa ole mitenkään hirveästi, mutta Saquin elämäntarina saadaan kyllä kerrottua kunnialla. Kirjan varsinaisena teemana on Saquin rohkeus ja vallankumouksellinen käytös, hän oli edelläkävijä ja teki asioita, joita naisten ei odotettu aikanaan tekevän. Ammatti oli vaarallinen, mutta toisin kuin monet aikalaisensa, Saqui ei koskaan tippunut nuoralta, vaikka hän harjoittikin nuorallakävelyä päälle seitsemänkymmenen vuoden ikään. Tarinan viimeinen aukeama onkin hieno kunnianosoitus juuri tälle.

Kirjan kirjoittaja Lisa Robinson harrastaa myös itse sirkusta ja rakkaus lajiin kyllä näkyy kirjaa lukiessa. Mietinkin, että sirkusta harrastavalle lapselle tämä kirja on nappivalinta, ellei englannin kieli pääse häiritsemään. Epätavallisella aiheella varustettu kuvakirja on joka tapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen ja kaunis kuin koru, joten ei tätä voi muuta kuin suositella kuvakirjojen ystäville.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 278 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!