Dawn Sirett: Mainio traktorikirja

Mainio traktorikirja on nimensä mukainen – ainakin jos kaksivuotiaalta kysytään. Tämä kuusiaukeamainen opus sisältää niin oivallista traktori-informaatiota kuin erilaisia toimintojakin. On käänneltävä ratti, edestakaisin liikuteltava traktori, availtavia luukkuja, tunnustelupintoja, ylös ponnahtava traktori sekä tietysti, ehkä parhaimpana kaikista, ääninappula. Siis rutkasti erilaista aktiviteettia lueskelun lomaan. Traktoreita, näitä mahtavia koneita, esitellään niin töissään kuin teknisestikin; mitä ne tekevät, mitä niiden konepellin alta löytyy.

Totta puhuakseni en itse alun alkaen kovinkaan suuresti innostunut tästä kirjasta, mutta näköjään se kohdeyleisölleen toimii mainiosti, joten mikäs tässä, ihan suositeltava tämäkin opus siis näyttäisi olevan. Ja koska suomenkielisiäkin painoksia on ilmestynyt jo vuodesta 2007, tuntuisi suosiota riittävän.

P.S. Mikään kestävyyden perikuva tämä kirja ei ole, joten jos kaikki osaset haluaa pitää toimivina, kannattaa sitä lukea yhdessä lapsen kanssa. Meillä ainakin ratti taisi irrota jo ensilukemalta, vetoliuska joitakin kertoja myöhemmin. No, tutkailtavaa riittää silti edelleen.