Samuel Salovuori: Merkityksellisyyden voima

Merkityksellisyyden voima

Masennus on sairaus, joka on läsnä yhteiskunnassamme eri tavalla kuin koskaan modernilla ajalla. Yhteiskunnanmuutokset kuten korona ovat muuttaneet elinympäristöämme rajusti. Vaikka Suomen sanotaan olevan maailman onnellisin kansa, valtava osa kansasta syö mielialalääkkeitä ja itsemurhatilastoissa olemme pelottavan korkealla.

Samuel Salovuoren Merkityksellisyyden voima käsittelee aihetta toipumisen kautta. Kirja lähtee etsimään parannusta asettamalla merkityksellisyyden toipumisen keskiöön. Käytännössä se tarkoittaa tarkoituksen löytämistä niin toimistaan kuin olostaan. Kokemus elämän merkityksellisyydestä on olennainen voimavara ja pilari toivolle. Kirja näkee merkityksellisyyden löytämisen olevan avainasemassa masennuksesta toipumiseen.

Arvokkaina pidin myös kappaleita median asettamista onnellisuuskuvista ja post-traumaattisesta kasvusta.

Masennuksen ymmärtäminen on varmaan tärkein siitä toipumiseksi ja kirja tutkii sitä monelta kantilta.

Merkityksellisyyden voima on arvokas lukukokemus niin masennuksesta kärsivälle, kuin myös masennusta sairastavan läheiselle. Se auttaa ymmärtämään masentuneen ajatusmaailmaa. Vaikka se nojaa tutkimustietoon, se ei ole kylmää tilastotietojen analysointia. Samalla se ei myöskään vajoa teennäisiin terapia-kannustuksiin.