Frank Martela: Elämän tarkoitus : Suuntana merkityksellinen elämä

Jonakin päivänä musiikki loppuu. Kukaan ei tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Mutta hiljaisuuden odottelussa ei ole mitään järkeä. Jos luet tätä, musiikki soi yhä sinulle. Mene siis tanssimaan.

Elämän tarkoituksen etsiminen on yksi merkittävimmistä modernin ajan ajattelijoita ja filosofeja työllistäneistä tehtävistä. Tutkija ja psykologian dosentti Frank Martela tuo oman mausteensa tähän ajatusten ketjuun kirjassaan Elämän tarkoitus : Suuntana merkityksellinen elämä. Lukija johdatellaan aiheeseen kysymällä, miksi ihminen etsii elämän tarkoitusta ja alustus johtaa nopeasti toteamukseen, että elämämme on itse asiassa jo merkityksellistä, vaikka elämän tarkoitusta emme ole yksiselitteisesti kyenneetkään löytämään.

Merkityksellisyyttä ja sen historiaa Martela käy läpi elämän merkityksellisyyttä havainnoineiden ajattelijoiden avulla modernin ajan alusta ja termin keksimisestä alkaen siirtyen romantiikan ajan ajattelijoista nykypäivään. Kirjan ydinajatus rakentuu Edward Decin ja Richard Ryanin kehittämän itsemääräämisteorian ja sen määrittämien ihmisen kolmen psykologisen perustarpeen avulla. Teorian mukaan ihmisellä on tarve autonomiaan, kyvykkyyteen ja yhteenkuuluvuuteen ja näiden kolmen tarpeen täyttyessä ihminen kokee elämänsä merkityksellisenä. Martela lisää yhtälöön vielä neljännen tekijän eli hyväntahtoisuuden, joka hänen mielestään kuuluu kolmen aiemmin määritellyn perustarpeen rinnalle. Kun neljä perustarvetta on määritelty, loppumatka käytetään kunkin tarpeen yksityiskohtaisempaan käsittelyyn ja ajatuksiin siitä, mitä meidän pitäisi elämässämme tehdä, jotta tarpeemme tulevat tyydytetyiksi ja elämämme merkitykselliseksi.

Elämän tarkoitus on hyväntuulinen, helppotajuinen ja positiivinen esitys vaikeasta aiheesta. Kirjan ajatukset ovat syvällisiä ja todella tukevasti juurtuneet olemassa olevaan teoriaan ja aiempaan tieteelliseen keskusteluun, sillä Martela viittaa ja referoi ahkerasti ja laaja-alaisesti. En tämänkään teoksen luettuani tiedä elämän tarkoitusta mutta sain runsaasti uutta ajateltavaa ja valmiuksia elää merkityksellisempää elämää. Ehkä elämän tarkoituksen löytäminen ei lopulta ole niin kauhean tärkeää, kunhan oma elämä vaan on itselle merkityksellistä.