Tommy Hellsten: Enää en pelkää : Kirja rakkaudesta

Tommy Hellsten julkaisi 2000-luvun alkupuolella Tietäjä -trilogian. Sarjan päähenkilön, Einarin, kanssa Hellsten taittoi hedelmällistä, erikoista oivallusten kirjamatkaa. Nyt lukiessani kirjaa Enää en pelkää koin itse olevani tietäjän matkassa, niin vahvasti teksti minua puhutteli. Jo kirjan nimi viestii sitä, että jotakin on tullut – tai voi tulla itse kunkin kohdalla – valmiiksi; prosessi voi olla pitkä ja kivuliaskin mutta välttämätön.

Hellstenin uusin kirja on matka kohti olennaisinta, rakkautta. Polun varrella meitä häiriköivät häpeä, pelko ja monet muut negatiiviset tunteet. Ajatukset vatvovat menneessä ja tulevassa, kiire ja suorittaminen vievät voimat. Kun alamme ankkuroitua tähän hetkeen ja katsoa jopa kärsimystä rakkauden työkaluna, näkökulma muuttuu olennaisesti. Omista vaikeista tunteistaan voikin tehdä askelpuita kohti luottamusta ja rakkautta. Tarvitsemme siihen syliä, vapautta olla heikkoja ja silti rakastettuja. Hellsten puhuu tietoisuudesta, joka on oikeastaan rakkauden synonyymi: meillä on uskallusta nähdä valheellisuutemme, kaikki se häpeästä ja pelosta nouseva defenssien tarve.

Läsnäolon rauhassa voimme myös paremmin hyödyntää intuitiota työkaluna. Hellsten puhuu paljon mysteerissä elämisestä. Kaikkeen ei ole järjellistä tai analyyttista syytä, onhan ihminen jo itsessään suuri mysteeri. Mysteereistä kenties suurin, hengellisyys ja Jumalan ja ihmisen suhde, saa paljon tilaa kirjassa. Vaikkei salattua voi selittää, silti Tommy Hellstenin teksti on vakuuttavaa – ja myös lohduttavaa, jos kuolemanpelon sijaan tai rinnalle voi mieltää myös taivasikävän.

Tämä kirja ohjaa lukijaansa siihen, mistä puhuukin: läsnäoloon ja pysähtymiseen. Kiireessä ja harppoen teksti ei avaudu. Lopulta luin tämän kirjan kahteen kertaan, toisen kerran ajan kanssa ja vain muutaman luvun kerrallaan. Kirja avaa hyvin sitä, mistä itse suojaksemme rakentamissamme muureissa onkaan kysymys – ja ennen kaikkea: mikä muurien takana odottaa.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »

1. Minäkin tykkäsin!! Avaava ja pysäyttävä kirja. Luettava on moneen otteeseen. Palattava on useaan kertaan. Monen montaa kohtaa on mutusteltava vielä tästäkin eespäin. Vapaus on sana, jota hypistelen!

2. Minua häiritsi, paljonkin, kirjan uskonnollisuus ja usein toistuva ”jumalallinen” rakkaus. Odotin aivan muuta, hieman tieteellisempää näkökulmaa. Vaikka anti oli pääosin ”elämä opettaa” – linjalla, jotkut kohdat olivat kovin ristiriitaisia. Aivan kuin lauseen syvempi merkitys ja sisältö olisi jäänyt pohtimatta ja olisi tavoiteltu kauniilta kuulostava ajatuksia. Yksinpuhelu ei aina tuota sitä kirkkainta ajatusta, elämänohjeista puhumattakaan. Edes kärsimystä ei tarvitse aina kokea omakohtaisesti oppiakseen. Kärsimys toki muistuttaa, että kaikki loppuu aikanaan. Mutta entä jos onkin hyväksynyt lopullisuuden jo lähtökohtaisesti. Jos kohtaamisissa muistaa kunnioittaa ja kuunnella, olla aito – kuin lapsi. En lukenut kirjaa aivan loppuun, kävi ahtaammaksi loppua kohden. En suosittele aivan nuorille.