Raymond Khoury: Merkki

Amerikkalainen television kuvausryhmä on TV-toimittaja Gracie Loganin johdolla Antarktiksella tekemässä juttua ilmastonmuutoksesta, kun selittämätön, outo merkki ilmestyy taivaalle. Suorassa lähetyksessä kuvat ilmiöstä leviävät hetkessä kaikkialle maailmaan ja lähetys aiheuttaa pakokauhua ympäriinsä. Ilmiö näyttää liikkuvan ja muuttavan muotoaan ihmeellisellä, ennen kokemattomalla tavalla — kunnes se äkkiä häviää.

Egyptissä puolestaan luolaan sulkeutunut pyhiinvaeltaja, pappi, outo erakko, piirtelee samanlaisia merkkejä luolansa seiniin. Hän paastoaa päästäkseen piinaavista mielikuvistaan. Useampaan kertaan hän on ikuistanut karun kammionsa seiniin omituisen merkin, valoilmiön, joka liikkuu kuin olisi elävä… Ilmestyykö samanlainen merkki tarkoituksella juuri ilmaston kannalta kriittisille alueille?

Samaan aikaan USA:ssa pikkurikollinen, nykyisin kaitaa tietä askeltava Matt Sherwood saa selville, että hänen veljensä oudolla katoamisella on jotain tekemistä mystisen merkin kanssa. Matt alkaa selvittää, minkälaiset voimat oikein ovat ilmiön takana. Kohta hän on keskellä mitä omituisimpia tapahtumia  ja todella hengenvaarassa. Miten taivaalla hehkuva merkki liittyy häneen ja hänen kuolleeksi luultuun tiedemiesveljeensä?

Kaunis uutisankkuri, iäkäs pappi ja entinen vankilakundi ovat kovan paikan edessä. Minkälaiset voimat oikein ovat ilmiön takana? Tässä pelissä on kyse paljosta, koko maailmasta, ehkä. Ihmiskunnan tulevaisuus on hiuskarvan varassa. Onko merkki ilmestys tulevasta ekokatastrofista, uskonsodasta, terrorismista? Vai onko tulossa maailmanloppu? Jotkut taas uskovat kyseessä olevan hengellisen, taivaallisen ilmestyksen, joka varoittaa ihmiskuntaa jostakin.

Kirja käsittelee kyllä kaikkea näitä eli ilmastonmuutosta, uskonnon ja poliitikan suhteita sekä likaista poliittista peliä, uskonlahkoihin ja uskontoihin liittyvää kähmintää, ihmisten loputonta ahneutta ja halua kostaa. Kirja on melkoinen tiiliskivi, sitä olisi voinut kyllä tiivistääkin reippaasti. Toisaalta toimintakohtaukset etenevät vauhdikkaasti ja huipputeknologiasta kerrotaan mielenkiintoisia asioita — liekö kaikki sitten totta vai ei, sen saa lukija itse arvioida!

Jännäriksi tämä on välillä hieman pitkästyttävä ja toisaalta toiminta taas on hyvin hektistä, kun tapahtuu, silloin tapahtuu; paljon ja lyhyessä ajassa. Suosittelen toiminnallisesta jännityksestä pitäville, jotka eivät vierasta tekniikkaa eivätkä uskonnon ja politiikan suhteiden käsittelyä eri yhteyksissä. Pelottavia uhkakuvia tässä maalaillaan, mutta jotenkin mielestäni vähän vieraalla tavalla.