Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja miehen työt

Kansi: Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja miehen työt

Miehen pitää pitää huoli talosta, emännästä, autosta, maistaan, lapsistaan ja itsestään. Asialliset hommat on hoidettava asiallisesti, eikä sitten muuta tarvitse härvätäkään. Meille nykyajan uusavuttomille nykymiehille tarvitaan opaskirja kaikkiin arkisiin askareisiin, ja onneksi Mielensäpahoittaja on suostunut sellaisen kirjoittamaan. Pilke silmäkulmassa, väittäisi joku, mutta ei Mielensäpahoittaja – hän tietää, miten asiat ovat ja miten niiden pitää olla.

Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja-sarja on täydentynyt arkielämän käsikirjalla Mielensäpahoittaja miehen työt. Se kattaa napakasti kaikki tärkeät elämän osa-alueet metsänhoidosta ja puunkaadosta äitienpäiväkakun leipomiseen ja testamentin laatimiseen. Mielensäpahoittaja esittää asiat faktoina, ei jätä juurikaan neuvotteluvaraa. Näkökulma on tietenkin niin sanotun kansan syvien rivien vanhan miehen, jota täytyy osata lukea tiettyjen ironiasuodattimien läpi. Asiaahan Kyrön Mielensäpahoittaja pääosin toki puhuu. Lyhyiden tekstipätkien lisäksi kirjassa on tarpeellisia varusteluetteloita, toimintaohjeita eri tilanteisiin sekä varsin rikas ja tunnelmallinen kuvitus.

Jos Mielensäpahoittajan huumori ja elämänviisaudet ovat tähän asti viihdyttäneet, on Mielensäpahoittaja miehen työt ihan kelpo kirja. Se on nopealukuinen ja viihdyttävä, ja kyllä siitä ihan asiallisia vihjeitä omaankin elämääni voin ottaa. Kannattaa kokeilla, kiinnostaisiko!